Bergman, Brömssen & Wollter öppnar nästa spelår

Göteborgs Stadsteater öppnar spelåret 2011/2012 med Påklädaren. För regi står Eva Bergman och i rollerna ses Tomas von Brömssen och Sven Wollter. Premiär blir det i september 2011 på Stora Scen.

Året är 1942. England under andra världskriget. Flyganfall och ransonering. På en liten landsortsteater förbereder man sig för kvällens föreställning av Shakespeares ”Kung Lear”. Huvudrollsinnehavaren Sir John (Sven Wollter) drabbas plötsligt av ett totalt sammanbrott. Hans fru Mary (Marie Delleskog) vill ställa in. Mot alla odds försöker påklädaren Norman (Tomas von Brömssen) få Sir John att klara av att gå in på scenen och spela ”Kung Lear”. Kvällen blir för alla inblandade, på och bakom scenen, mycket dramatisk och oväntad.

-Påklädaren är en hyllning till teatern och till de som står på scenen men också de som arbetar bakom. Pjäsen handlar om kärlek, längtan och ensamhet. Om att leva ett helt liv inom teatern och priset man betalar för detta. En underhållande, oromantisk och väldigt gripande historia, säger Eva Bergman.

Initiativet att sätta upp pjäsen kommer från Sven Wollter och Tomas von Brömssen.

-När Tomas von Brömssen och Sven Wollter kom till mig och presenterade idén att tillsammans få göra Påklädaren med Eva Bergman som regissör, så tvekade jag inte. Att få ge Göteborgspubliken denna gåva är fantastiskt roligt. Påklädaren har just den bredd och det publika tilltal som jag är mån om ska finnas i vår öppningspjäs. I övrigt har vi endast nyskrivet på Stora Scen nästa år, säger Anna Takanen som i maj presenterar övriga repertoaren.

Sven Wollter som även spelat Sir John i Påklädaren på Stockholms Stadsteater 2005 ser fram emot att få spela pjäsen igen.

-Det är en bra roll och en mycket rolig och tänkvärd pjäs med en humanistisk människosyn. Men framför allt var det min önskan att få spela den i Göteborg tillsammans med Tomas och med Eva som regissör som lockade, säger Sven Wollter.

Senast Sven Wollter och Tomas von Brömssen arbetade tillsammans var 1984 i Bo Widerbergs Mannen från Mallorca.

Pjäsen skrevs på 60-talet av Ronald Harwood som själv arbetat som påklädare och byggt sin pjäs på egna minnen och erfarenheter. Hans kvicka och insiktsfulla porträtt av back-stage-livet på en teater har blivit en mycket hyllad och älskad pjäs.

Eva Bergman var senast på Göteborgs Stadsteater med ”Don Carlos”. Förra året skrev och regisserade hon på Dramaten pjäsen ”Jerusalem 2010” som handlade om Israel-Palestina-konflikten. Eva grundade tillsammans med Ulf Dohlsten Backa Teater och var dess konstnärliga ledare åren 1978-2000.

I rollerna ses Sven Wollter, Tomas von Brömssen, Marie Delleskog, Carina Boberg, Evert Lindkvist med flera.

För scenografi står Tofte Per Lamberg och kostymerna görs av Lili Riksén.

Biljetterna släpps torsdag 17 mars kl.12.00

Eva Bergman, Tomas von Brömssen, Sven Wollter och Anna Takanen finns tillgängliga för intervju.

Kontakta:

Frida Hallberg