Björn Kjellman och Sven-Åke Gustavsson är fjollorna som saknar Röda armén

Björn Kjellman och Sven-Åke Gustavsson är fjollorna som saknar Röda armén

Möt Björn Kjellman och Sven-Åke Gustavsson som två åldrande fjollor i spetsen av en stor ensemble. Pjäsen bygger på Michal Witkowskis kultroman Lubiewo. Ronnie Hallgren regisserar och nyskriven musik framförs live på scen av Moto Boy.

Björn Kjellman som fjollan Patricia och Sven-Åke Gustavsson som väninnan Lukrecia, träffas på årsdagen av den Röda arméns uttåg ur Polen. De sörjer kommunismens fall. De sörjer Röda arméns kåta grabbar och alla sköna råskinn. De sörjer sina döda vänner: Bagarroma, Jessie, Ettermajan. Väst förde bara med sig elände: Prideparader, AIDS, kommersialism…

-En både vacker och smutsig berättelse om det vakuum som uppstod när kommunismen föll, innan den västerländska liberala ekonomin tog över. Som överlevnadsstrategi har fjollorna gjort sitt utanförskap till något positivt. Det tar slut när det kommunistiska förtrycket och röda armén försvinner. En ny generation bögar kommer som ställer krav på samhället, som vill gifta sig och skaffa barn. Här betraktar den homosexuella världen sig själv inifrån och görs inte till något problem. Detta är unikt, säger regissören och teaterchefen Ronnie Hallgren.

Michal Witkowskis roman bygger på intervjuer med verkliga män i Wroclav. Romanen belönades med flera litterära priser och har översatts till 15 språk. På svenska utkom den 2008 i översättning av Stefan Ingvarsson. Teaterns husdramatiker Lucas Svenssons har gjort dramatiseringen.

Ensemblen består av 13 män och en kvinna. Från vår egen ensemble kommer Anna Bjelkerud, Eivin Dahlgren, Eric Ericson, Fredrik Evers och Johan Karlberg. Dessutom har vi från Backa Teater David Fukamachi Regnfors, Lars Väringer, Kjell Wilhelmsen och Ulf Rönnerstrand. Nils Granberg och Christoffer Strandberg är praktikanter från Teaterhögskolan i Helsingfors.

Oskar Humlebo (Moto Boy) komponerar musiken som han framför live i föreställningen. Dessutom ses han i rollen som den "döde gossen" på scen.

Den väletablerade danska scenografen Bente Lykke Möller gör för första gången scenografi och kostym på Göteborgs Stadsteater.

Lubiewo- Kärleksön har urpremiär 30 mars på Stora Scen.

Presskontakt:

Frida Hallberg