Brännande aktuell tragedi

Brännande aktuell tragedi

Antigone hade först premiär i Dar Es Salaam i Tanzania. Nu har turen kommit till Göteborg! I samarbete med Parapanda Theatre Lab får denna tvåspråkiga föreställning premiär på Nya Studion den 8 oktober.

Korruption, miljöförstöring och hedersproblematik är några av de aktuella ämnen som finns i Sofokles antika drama Antigone. Men fokus ligger framförallt på Antigones kamp för autonomi: en kvinna instängd i ett patriarkaliskt samhälle som kämpar för sin självständighet.

Antigone är ett samarbete med en av Tanzanias främsta teatergrupper, Parapanda Theatre Lab. Föreställningen framförs på både svenska och swahili. För regi står Ronnie Hallgren, VD för Göteborgs Stadsteater, tillsammans med Mgunga Mwa Mnyenyelwa, konstnärlig ledare för Parapanda Theatre Lab.

-Valet av Antigone har föregåtts av en rad workshops mellan Parapanda och teatern. Vi ville finna en berättelse som kunde sammansmälta Parapandas blandning av musik, poesi och dans med vår europeiska teatertradition. Dessutom innehåller Antigone ämnen som kan förstås både av en tanzanisk och en svensk publik vilket ju är extra viktigt då föreställningen spelas i båda länder, säger Ronnie Hallgren.

Regissören Mgunga Mwa Mnyenyelwa understryker de båda teatertraditionerna som en viktig utgångspunkt för samarbetet.

-Detta är en unik produktion som sammanför konsten och kulturen från två länder; den djupt rotade dramatiska teatertraditionen från Sverige och musiken, poesin, dansen och berättandet, som kännetecknar tanzanisk teater. Vi framför en mer än 2000 år gammal historia som talar till dagens generationer. Den rymmer sanningar som aldrig dör, säger Mgunga Mwa Mnyenyelwa, regissör och konstnärliga ledare för Parapanda Theatre Lab.

Ensemblen består av sju skådespelare från Parapanda och fyra skådespelare från Göteborgs Stadsteater. Rollen som Antigone spelas både av Eva Nyambe (Parapanda) och Nina Zanjani. I övriga roller ses Jane Mwatonoka, Anna Bjelkerud, Fredrik Evers, Daud Joseph, Johan Karlberg, Amani Lukuli, Shabo Makota, Habiba Nguogani och Frank Samatwa.

Mer information om föreställningen och Parapanda Theatre Lab finns på: http://www.stadsteatern.goteborg.se/pa-scen/-20112012-/antigone/

Läs mer på Parapandas blogg: http://www.parapandatheatre.blogspot.com/

Presskontakt:

Frida Hallberg