Daniel Lemma sjunger Karin Boye i Stjärnornas tröst. Foto på Daniel Lemma: Kim Svensson.

Daniel Lemma på scen i Stjärnornas tröst, tillägnad Karin Boye

Först ut på nya Lilla Scen är ett stämningsfyllt skymningsland där publiken omsluts av Karin Boyes texter och Daniel Lemmas sång. 75 år efter författarinnans död hyllas verken i en starkt sinnlig föreställning, som kommer att spelas både dag- och kvällstid.
– Ledorden i Stjärnornas tröst är natten och stjärnorna, längtan och tillägnan, säger Olof Runsten, som är regissör.

Premiär 26 november.

Musiken är nyskriven av Fredrik Jonsson. Lagom till premiären ges också en skiva ut där Daniel Lemma sjunger de tonsatta dikterna.

– En natt för cirka två år sen låg Karin Boyes samlade dikter på mitt nattduksbord. Jag började läsa och insåg att Boye också varit vaken mycket på nätterna. Dikterna berörde mig verkligen och jag skrev musik till tre av dem redan den natten. Jag skrev vidare och tänkte direkt på Daniel Lemma, trots att han inte sjungit på svenska förut, och jag är mycket tacksam för att han valde att vara med. Det är också väldigt roligt att Daniel får framföra de här fantastiska texterna på scen tillsammans med skådespelarna, säger Fredrik Jonsson.

Stjärnornas tröst, som inviger Lilla Scen, är ett allkonstverk av livemusik, gestaltning, text, ljus och rum. För scenografin står konstnären Linda Spåman. Medverkande är förutom Daniel Lemma skådespelarna Marie Delleskog och Mia Eriksson samt musikerna Henrik Cederblom och Gunnar Frick.
– Lilla Scen blir som en oas där stjärnorna ledsagar oss från skymning till gryning. Vi delar med oss av Karin Boyes texter, tar in personliga minnen och jag tror och hoppas på ett förtroligt möte med publiken, lite som att sitta runt lägerelden, säger Olof Runsten.

Olof Runsten är teatervetare och regissör, utbildar sig i teaterregi på Stockholms Dramatiska Högskola och gör nu sin praktik på Göteborgs Stadsteater. Han har regisserat produktioner som Macbeth och Danse Macabre Piggies på StDH, Ett drömspel på Storsjöteatern och Amputation parts på Fylkingen.

Daniel Lemma är musiker och sångare från Göteborg och fick sitt genombrott med musiken till Josef Fares film Jalla! Jalla! och med skivan Morning train 2001. Han har förutom till sina egna album, skrivit musik till ett flertal andra artister och för film och teater. I april 2016 släppte Daniel Lemma Common ground, en hyllningsskiva till reggaemusiken.

Fredrik Jonsson är kompositör och producent. Han skriver och producerar musik till artister och film och har tidigare bland annat tonsatt dikter av Pär Lagerkvist (Den Lyckliges Väg).

Pressbilder läggs upp här torsdag 17 november.

Stjärnornas tröst
Premiär 26 november på Lilla Scen