”Det är oerhört intressant att se hur tiden har förändrats” Urpremiär för Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014

Fredagen den 5 september har Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 premiär på Göteborgs Stadsteater, Stora Scen.
Regissören Mattias Andersson forskar här i minnet efter Kent Anderssons och Bengt Bratts samhällskritiska och omvälvande pjäser från 1960-talet.
– Under resans gång har det varit oerhört intressant att se hur tiden förändrats och hur pjäskonceptet förhåller sig till samhällsdebatten idag, säger Mattias Andersson, till vardags konstnärlig ledare för Backa Teater.

Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 är en föreställning om Göteborg, om människorna då och nu, och om teatern. Originalpjäserna rörde runt rejält, här föddes gruppteatern och den politiska debattens vågor gick höga.

När Mattias Andersson tar taget i arvet gör han det med intervjuer av människor som såg pjäserna på 1960-talet men också med dagens unga göteborgare. Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 bygger på originaltexterna och de enskilda människornas öden ger oss en parallell berättelse om hur Göteborg och Sverige har förändrats.

– Eftersom originalpjäserna ansågs sätta fingret på samhällsproblem som var exakt samtida då blir det ju förstås oerhört intressant att ställa texterna mot idag. Vad skiljer sig i beskrivningarna av Sverige 1967-68 mot hur vi beskriver det idag? Vilka tonlägen och narrativ kring samtidens konflikter använder vi? säger Mattias Andersson.

– Vi kan se fram emot ett oerhört spännande möte när Mattias Andersson nu för första gången regisserar på Götaplatsen. Ömsint tar han sig an sin namnes verk, vårdar minnet av dessa Göteborgsklassiker och ger oss nya frågor inför framtiden, säger Anna Takanen, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

Mattias Andersson är dramatiker, regissör och konstnärlig ledare för Backa Teater. Hans uppsättningar har kritikerrosats och spelats på flera svenska såväl som internationella teaterscener. Han har tilldelats en lång rad priser till exempel Expressens teaterpris, Ibsenpriset, Svenska Teaterkritikernas pris och Svenska Dagbladets Thaliapris. Senaste året har han varit aktuell med "The Mental States of Sweden" på Dramaten samt "Acts of Goodness" på Backa Teater.

Flotten, Hemmet och Sandlådan hade alla urpremiär på Göteborgs Stadsteater. De lade grunden till den så kallade gruppteatern där skådespelarna blev medskapare av den ofta politiskt orienterade texten och man spelade också i kabaréform och till publiken. Pjäserna spelades runt om i Europa och televiserades av Sveriges televison.

Kent Andersson var arbetargrabben från Göteborg som debuterade vid Atelierteatern och filmdebuterade i Vildfåglarna 1955. Han gick på Göteborgs Stadsteaters elevskola och gjorde sina första tv-roller på 1960-talet. Med pjäserna Flotten, Hemmet och Sandlådan skrev han teaterhistoria och blev känd för sin dramatik och ordlyrik. På Göteborgs Stadsteater var Kent Andersson verksam  1961-1977 och medverkade även i pjäser som Tillståndet, Gropen och Läget. I slutet av 1970-talet blev Kent Andersson engagerad vid Folkteatern i Göteborg. Folkkär blev han bland annat i rollen som Ville Vingåker i tv-serien Hedebyborna 1978–1982 och 1996-2004 hade han stora framgångar med revyn Aftonstjärnan. Kent Andersson avled 2005.

Dramatikern Bengt Bratt ligger bland annat bakom den älskade långköraren Hem till byn och andra tv-serier som Friställd, Charlotte Löwensköld och Anna Swärd och Träpatronerna. Han har också skrivit scen- och radiopjäser. Tillsammans med Kent Andersson skrev Bengt Bratt Hemmet samt även pjäserna Tillståndet och Nya Kvasten.

Presskontakt, Göteborgs Stadsteater
ann.waldeborn@stadsteatern.goteborg.se