Det är skönt att ha en uppgift…

Det är skönt att ha en uppgift…

Den guldbaggebelönade film- och scenkonstnären Gunilla Heilborn har nu kommit till Göteborgs Stadsteater. Nu jobbar hon för första gången med skådespelare, i stället för dansare, i en föreställning som blandar dans, text och film. Uppgifterna har urpremiär den 14 oktober på Stora Scen.

Det kan vara skönt att ha en uppgift. Skönt att någon säger till en att göra något, att utföra något. Att följa enkla instruktioner, inte tolka, bara göra. Det kan ge en känsla av välbefinnande. En uppgift kan också bli övermäktig, som att lära sig dansa på några veckor till exempel… Men regissören och koreografen Gunilla Heilborn är nöjd med skådespelarnas prestationer på dansgolvet.

-Den största fördelen med att arbeta med skådespelare istället för dansare är att de är så olika som grupp- olika åldrar och olika kroppar. Det blir mer personligt. De gör det på sitt sätt och det blir aldrig exakt likadant. Det är tjusningen jämfört med att jobba med en slipad dansgrupp, säger Gunilla Heilborn.

Tänkbara uppgifter kan vara ”dansa så fort du kan i 5 minuter”, ”spela in ett telefonsamtal till en myndighet” eller ”sortera lindrigt sårade från svårt skadade så mjukt och inkännande som möjligt”. Föreställningen blandar högt och lågt.

–Jag ser mig mer som redigerare av scener än som en regissör som vet allt från början. Jag tror väldigt mycket på slump och infall, prestigelöshet och ärlighet. Min stil kan nog kallas torr; inga stora utspel, inget drama. Men en hel del humor brukar smyga in, säger Gunilla Heilborn.

Gunilla Heilborns unika sätt att kombinera text, rörelse, video och bild har gett henne en plats som en av Sveriges mest intressanta scen- och filmkonstnärer. 2007 belönades hon med Guldbagge för kortfilmen Hur man gör. I Göteborg var hon senast aktuell med succéföreställningen Alaska på GöteborgsOperan.

I rollerna ses Eivin Dahlgren, Henric Holmberg, Carina M Johansson, Mia Höglund-Melin, Gustav Ekman Mellbin, Peter Kevin och Cecilia Larsson.

Läs mer om föreställningen och se videoklipp från repetitionen: http://www.stadsteatern.goteborg.se/pa-scen/-20112012-/uppgifterna/

Presskontakt:

Frida Hallberg