En älskad historia tar plats på scen – Utvandrarna i regi av Pontus Stenshäll först ut i höst

Först ut i höst på Göteborgs Stadsteater är Vilhelm Mobergs Utvandrarna.
– Med glädje, musik, allvar, humor och teaterns alla till buds stående medel, berättar vi den älskade historien om Karl-Oskar och Kristina som bestämmer sig för att söka lyckan i det nya landet, säger Pontus Stenshäll, teaterns konstnärlige ledare som också regisserar.
Premiär 8 september på Stora Scen. Biljettsläpp 2 maj.

Från 1846 till 1930-talet utvandrade en femtedel av Sveriges befolkning, 1,3 miljoner människor till Amerika.
– På den korta tid som passerat har Sverige gått från hunger och barkbröd till fredagsmys med tacos, från moraklockor och arbetshästar till engångsgrillar och espressomaskiner, och från fattigstugor till pensionsförsäkringar. Jag vill mana till eftertanke och empati för en tid som för många idag påminner om ett Sverige bara två generationer bort. Samtidigt vill vi bjuda på en riktigt mustig historia.

I rollerna ser vi bland andra Ashkan Ghods och Gizem Erdogan som Karl-Oskar och Kristina. Musiken är nyskriven av Simon Steensland. Sång av Kristina Issa.

Utvandrarna (1949) är första delen i Vilhelm Mobergs Utvandrarserie, som skildrar några människors utvandring från hungersnöd, förtryck och fattigdom i Sverige till USA i mitten av 1800-talet. I romansvitens centrum står Karl-Oskar Nilsson och hans hustru Kristina.

Utvandrarna
Premiär 8 september på Stora Scen
Av: Vilhelm Moberg
Dramatisering: Pontus Stenshäll