En brutal saga om kön och mänskliga drifter

En brutal saga om kön och mänskliga drifter

I hög fart på rullskridskor färdas ett gäng outsiders genom tiden. Med fullkontaktsporten Roller Derby granskar Djävlar på hjul våra drifter, aggressivitet och sexualitet. I en flipperspelsinspirerad miljö har genusfrågan slagit ner med dunder och brak på Göteborgs Stadsteater.

Vi möter en rad könsstereotypa karaktärer: en Beauvoirman, två amerikanska femtiotalshemmafruar, djävulen, en kvinnlig sovjetisk stridspilot, en indian, en 70-talspolis, en höggravid kvinna och en cowboy. Alla har de sin historia att berätta. Framförallt har de alla drifter, mänskliga drifter som kanske styr dem mer än intellektet.

- Jag har alltid tyckt det är intressant med motsägelser och hur man rent intellektuellt ser på något  som man sedan, av outgrundlig anledning, inte kan efterleva. De mänskliga drifternas roll i könsmaktsordningen är en otroligt intressant aspekt och jag tycker att Roller Derby speglar detta, säger Malin Stenberg som är regissör för Djävlar på hjul.

Örjan Andersson står för pjäsens koreografi, som har inspirerats av Roller Derby, fullkontaktsporten som explosionsartat spridit sig över Europa de senaste åren. Det har blivit känt som en kvinnlig macho/undergroundkultur där könsstereotyperna ifrågasätts, samtidigt som spelarnas namn och klädsel tydligt anspelar på sex. Roller Derby utmanar vad som är tillåtet som kvinna, och vad som inte är det.

- Sporten kombinerar en sexualitet och en aggressivitet där man får skrika, man får ta plats, man får vara våldsam. Och samtidigt får man vara hur sexig som helst, säger Malin Stenberg.

I de komiskt frispråkiga rollfigurerna ser vi Amelie Thorén, Gustav Ekman Mellbin, Mia Höglund-Melin, Nina Jeppsson, Johan Karlberg och Mattias Nordkvist. På scen finns även DJ Sonja Berggren –Miss Alabama och Not like Others - som bland annat är känd för sin klubb Excel.

Malin Stenberg blev mycket uppmärksammad för Vargtimmen på Dramaten 2011, då bland annat Karin Dreijer från The Knife stod för musiken. På Göteborgs Stadsteater har hon tidigare satt upp Butterfly kiss och på Backa Teater iscensatte hon Girlpower- publiksuccén som fick förlängas i tre säsonger.

- Malin Stenberg har alltid haft en intressant blick på könsroller. Hennes uppsättningar är uppkäftiga på ett underbart befriande sätt. Att Djävlar på hjul kommer att röra om i genusgrytan är jag helt övertygad om, säger Anna Takanen, konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater.

Djävlar på hjul har premiär den 22 februari på Nya Studion.

Av: Malin Stenberg och Lucas Svensson
Regi: Malin Stenberg Koreografi: Örjan Andersson Scenografi: Alex Tarragüel Rubio Kostym: Heidi Saikkonen Skådespelare: Gustav Ekman Mellbin, Mia Höglund-Melin, Nina Jeppsson, Johan Karlberg, Mattias Nordkvist, Amelie Thorén och Richard Turpin (på video)

För mer information och intervjuer kontakta:
Johanna Hellén
Presskontakt, Göteborgs Stadsteater