Fosterlandet – en utställning om de finska krigsbarnen på Landsarkivet i Göteborg

Evakueringen av barn från Finland under andra världskriget är den största barnförflyttningen i historien. Uppemot 80 000 barn skickades till de nordiska grannländerna, en stor majoritet kom till Sverige. Landsarkivet presenterar nu, i samarbete med Göteborgs Stadsteater, en utställning där krigsbarnens historia kan följas i arkiven.

Varmt välkomna på vernissage 24 februari kl 17.00–19.00!

Dokument, fotografier, föremål och filmer berättar om barnens resa till Sverige, om deras föräldrar och släkt i Finland, och om fosterföräldrar och andra som engagerade sig för barnen i Sverige. I utställningen ingår även en nyinspelad film där två finska krigsbarn samtalar med två ungdomar som kom till Sverige från Afghanistan som ensamkommande för två och fem år sedan.

I samband med teaterföreställningen och utställningen arrangerar Göteborgs Stadsteater och Landsarkivet även föreläsningar på temat i Landsarkivets hörsal.

26 februari, klockan 18.30–19.15
En av världens största barnförflyttningar – barnen från Finland

Föreläsning av Ann Nehlin, fil dr i Historia vid Stockholms universitet, som för närvarande är knuten till det omfattande forskningsprojektet ”Nya hem i Sverige - evakuering av finska krigsbarn under andra världskriget: samtidens syn på föräldra-barnseparationer och allmänhetens vilja att bistå mot bakgrund av svensk neutralitetspolitik”.

12 mars, klockan 18.30–19.15
Krigsbarn igår och flyktingbarn idag

Föreläsning av Sinikka Ortmark Stymne, författare som i flera sammanhang och publikationer har skrivit om krigs- och flyktingbarn, och som också själv har erfarenheten av att vara ett krigsbarn.

Utställningen har fri entré och pågår i Landsarkivets lokaler på Arkivgatan 9A under
tiden 24 februari–31 augusti.

Varmt välkomna på vernissage tisdagen den 24 februari klockan 17.00–19.00!

För mer information, kontakta gärna:

Karl-Magnus Johansson
Arkivarie, Riksarkivet, Landsarkivet i Göteborg