Andrea Edwards i rollen som Caligula med premiär den 17 februari. Foto: Aorta.

Fri, farlig och totalt oförutsägbar – premiär för Caligula

Den ungerska regissören Ildikó Gáspár är tillbaka på Göteborgs Stadsteater. Nu tar hon sig an Albert Camus klassiska, tragikomiska pjäs Caligula och vrider till den några snäpp. En föreställning om kejsaren som demonstrerar sin oändliga makt och vill ändra på förutsättningarna för vår existens. Steg för steg förlorar Caligula sin koppling till verkligheten. Premiär den 17 februari på Stora Scen.

­ – Det här är ett existentiellt drama i en abstrakt värld, där människorna är som hjälplösa leksaker. Caligula fruktar inte något och ser förstöring som det enda sättet att nå sina mål. Jag vill ge en bild av grymhetens mekanismer och humanismens förgänglighet men också aktivera publikens skrattmuskler och hjärnceller, säger Ildikó Gáspár.

Ildikó Gáspár har tagit med sig hela sitt konstnärliga team till Göteborg för att skapa en uppsättning som utmanar publikens alla sinnen med en starkt visuell scenografi och mycket sång och musik.

Elva skådespelare och musiker ingår i ensemblen. Titelrollen spelas av Andrea Edwards.

Albert Camus skrev Caligula 1938. Pjäsen hade urpremiär i Paris i september 1945. Året efter spelades Caligula på Göteborgs Stadsteater i regi av Ingmar Bergman, hans första regiuppdrag för teatern.

Ildikó Gáspár har arbetat på de mest betydande ungerska teatrarna under de senaste 15 åren och har även regisserat i bland annat Tyskland, Lettland och Serbien. Bland uppsättningar kan nämnas Josef och hans bröder av Thomas Mann, Maria Stuart av Friedrich Schiller, Macbeth av Shakespeare och The Fatherless av Csaba Mikó. 2019 regisserade Ildikó Gáspár Vem är Schmitz? på Göteborgs Stadsteater.

Läs mer om uppsättningen här: Caligula - Göteborgs Stadsteater (goteborg.se)

Caligula
Premiär 17 februari på Stora Scen

Av: Albert Camus