Hannes Fohlin spelar rollen som Jay Gatsby i Göteborgs Stadsteaters uppsättning av "Gatsby". Premiär 14 september 2024. Foto: Jonas Kündig.

Gatsby – för första gången på en svensk teaterscen

Teaterhösten startar storslaget när Göteborgs Stadsteater låter en av 1900-talets ikoniska romaner flytta in på scen. För första gången i Sverige iscensätts F. Scott Fitzgeralds klassiker Den store Gatsby, i regi av den ungerska teater- och filmregissören Janos Szasz. I rollen som Jay Gatsby ser vi Hannes Fohlin. Rollen som Daisy Buchanan spelas av Victoria Dyrstad, rollen som Tom Buchanan av Robin Stegmar och som Nick Carraway ser vi Emil Ljungestig och Niklas Falk. Premiär den 14 september på Stora Scen.

Gatsby är första premiären ut i nya konstnärliga ledaren Linda Zachrisons repertoar för teateråret 2024-2025:

– Fitzgeralds mästerverk är magnetiskt. En gripande och träffande reflektion över den ihålighet som döljs under ytan av tjugotalets överflöd och moraliska förfall. Och tyvärr verkar den lika aktuell nu som för hundra år sedan. Att låta en så orädd, existentiell och starkt visuell regissör som Janos Szasz tillsammans med sitt team och den här fantastiska ensemblen få gestalta Gatsby för vår tid ska bli så spännande.

Gatsby handlar om kärlek, passion och svek. Om makt, pengar och om ytans förrädiska betydelse. Om att leva som om det inte finns en morgondag medan världen rasar runtomkring en.

Jay Gatsby har skapat en förmögenhet och håller ständigt överdådiga fester med ett enda syfte – att vinna tillbaka sin ungdomskärlek Daisy. Daisy har i sin tur gift sig med den stenrika, brutala och notoriskt otrogne Tom Buchanan. Berättare är den försiktige Nick Carraway, som dras in en komplicerad historia fylld av inte bara lyx, glamour och dekadens utan också av olycklig kärlek och mörka familjehemligheter.

Den store Gatsby från 1925 har filmatiserats flera gånger, senast 2013 med Leonardo DiCaprio i titelrollen.

Janos Szasz är en mycket framgångsrik och flerfaldigt prisbelönad regissör, både inom film och teater. Han har satt upp såväl klassiker som nyskrivet många gånger om i USA, Ungern och i övriga Europa, och utgår numera från Washington DC då han inte längre kan verka fritt i sitt hemland Ungern.

Bland senare uppsättningar kan nämnas Natthärbärget på Dramaten (2022) och Angels in America på Arena Stage i Washington DC (2023). Den senare har fått hela tolv nomineringar i prestigefyllda Helen Hayes Award där vinnarna presenteras i maj 2024 och utsågs av Washington Post till en av fjolårets bästa produktioner. Janos Szasz har regisserat en lång rad filmer, som Woyzeck, The Witman Boys och The notebook (efter Ágota Kristófs roman Den stora skrivboken), vilka alla utsågs till Ungerns Oscarsbidrag.

Hannes Fohlin, som spelar rollen som Jay Gatsby, har vi bland annat kunnat se i tv-serier som Vår tid är nu, Tunna blå linjen och Tore. Victoria Dyrstad, som ingår i Göteborgs Stadsteaters ensemble, har spelat roller i uppsättningar som till exempel Vildanden och Stormen. Robin Stegmar har vi kunnat se på många teaterscener, även på Göteborgs Stadsteater, senast i Vildanden, och i många film- och tv-produktioner. Emil Ljungestig, från teaterns ensemble, gör rollen som den yngre Nick Carraway, Niklas Falk, känd från otaliga roller inom teater och film, spelar den äldre.

Gatsby iscensätts med en storslagen scenografi signerad av en av Ungerns främsta scenografer Márton Ágh (som även gjorde scenografin till Natthärbärget på Dramaten), och för kostym står designern Camilla Thulin, som skapat kostym för över 50 produktioner inom teater, arbetat med tv och film samt designat kläder till artister som exempelvis Army of Lovers.

Biljetterna släpps under våren.

Gatsby
Sverigepremiär 14 september på Stora Scen

Av: F. Scott Fitzgerald
Översättning: Annika Silkeberg