Göteborgs Stadsteater arrangerar seminarieserie om arbete

Göteborgs Stadsteater arrangerar seminarieserie om arbete

Vad ser vi som arbete? Har vi ett nytt klassamhälle uppdelat efter om vi har eller inte har arbete? Kan vi jobba mindre? Vad längtar Tjechovs Tre systrar efter, de som har allt? I samband med att Göteborgs Stadsteater spelar Att begära Tre systrar arrangeras fyra kostnadsfria miniseminarier om arbete.

– När vi började med uppsättningen Att begära Tre systrar diskuterade vi bland annat rätten till och längtan efter arbete, vad det betyder för oss och för samhället. Vi tyckte därför att det kunde vara intressant med en fördjupning inför publik med hjälp av kunniga föreläsare med olika inriktning, säger Håkan Westesson, producent på Göteborgs Stadsteater och ansvarig för seminarieserien.

Samtliga miniseminarier hålls på Göteborgs Stadsteater i Foajébaren och startar klockan 17.00. Seminarierna är kostnadsfria. Moderator är Marita Pettersson, humanekolog som djupdykt i hur arbetssamhället påverkar miljö och jämlikhet.

Onsdagen den 23 oktober – Arbetslinjen
Ekonomihistorikern och skribenten Ann Ighe följer arbetslinjen från dess början till idag, och berättar om varför feminismen är den bästa nyckeln för att förstå vad vi egentligen ser som "arbete".

Onsdagen den 30 oktober– Arbetarklassen
Oscar Ernerot, ombudsman för ekonomisk politik och arbetsmarknad på LO, berättar om det nya klassamhället med lönearbetare och arbetslösa.

Onsdagen den 6 november – Arbetssamhället
Sociologen och författaren Roland Paulsen kritiserar den rådande synen på arbete och förundras över att ingen längre pratar om möjligheten till att jobba mindre.

Torsdagen den 28 november – Längtan efter arbete
Idéhistorikern och författaren Sven-Eric Liedman och skådespelaren Henric Holmberg samtalar om längtan och förväntan och om Tjechovs Tre systrar som har allt!

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ann Waldeborn, presskontakt
tel: 0702 69 53 01