Anna Bromee i Vi älskar dansbandz som ingår i Dagens Lunchteaters program hösten 2023.

Göteborgs Stadsteater presenterar höstens lunchteaterprogram

Jazz, dansband och folkmusik. Klassiskt med en humoristisk touch och melodier av Povel Ramel. Som vanligt flödar det av härlig musik från Foajébarens scen. Berättelser från Göteborg, Prag och Buenos Aires. Kärlek och nostalgi och en del allvar. Populära Dagens Lunchteater håller stilen både vad gäller bredd och innehåll.

Den 29 maj klockan 12 släpps biljetterna till de totalt 13 olika föreställningar som ingår i programmet som startar den 19 september.

– Jag är så nöjd med att än en gång kunna bjuda på ett fint program. Här finns ett par efterlängtade repriser men också mycket nytt, som jag verkligen tror och hoppas kan locka vår publik. Mitt mål med Dagens Lunchteater är att man ska få en trevlig och njutbar stund, och både god mat och härliga berättelser sig till livs, säger Marie Delleskog, konstnärlig ledare för Dagens Lunchteater.

Kort om programmet

Säsongen inleds med Görel Cronas fina porträtt av Selma Lagerlöf. Monologen Selmas samlade vrede ger oss en helt annan bild än den om sagotanten och skildrar Lagerlöfs kamp för rätten att ta plats på den mansdominerade parnassen.

Mycket väsen för lite jazz är en teaterkonsert i kärlekens alla tonarter. Malin Sternbrink och Niklas Atterhall framför jazzpärlor från mitten av 1900-talet och flätar dem samman med dialoger ur Shakespeares mest älskade pjäser.

Var det verkligen bättre förr? I Tänk vilket liv! bjuds vi på ett fång med låtar från 60- och 70-talet. Hasse & Tage, Povel Ramel, Lill Lindfors, Östen Warnerbring, Beppe Wolgers med flera bidrar med sina toner, tankar och texter.

Musik och skratt i sann Göteborgsanda utlovas i På Göteborgshumör. I ett raskt tempo framförs ett pärlband av Göteborgslåtar så som du aldrig har hört dem förut.

Piaf, Piazzolla – passioner! är en varm och humoristisk historia om flickan Unique från Buenos Aires som är övertygad om att hon en dag ska bli en stjärna. Berättelsen vävs samman med toner från Edith Piafs och tangomästaren Ástor Piazzollas musikaliska värld.

En resa genom 1800-talets Europa blir det i En mästare från Prag där Victor Dohlsten gestaltar Bedrich Smetana på scen, ackompanjerad av pianisten Matyáš Novák som anses vara en av världens främsta Smetana-tolkare.

Lovsång till kärleken är en innerlig konsert, insvept i värme, humor, romantik och stora känslor. Anna-Lotta Larsson och pianisten Fredrik Hermansson framför de finaste sånger som finns om kärleken, livet och döden.

Den musikaliska berättarföreställningen Ormens väg på hälleberget är en tragikomisk historia om förtryck och skulder som går i arv, ruvandet på hämnd och den livsviktiga musiken. Av och med Jonas Hedlund.

Håll musiken igång! bygger på Povel Ramels repertoar där melodier, monologer och memoarer vägleder oss genom hans liv och karriär. Knäpp upp och ta av dig skorna när vi håller musiken igång i detta Povel-Prog­Ramel.

Konsertpianisten och komikern Magnus Mårtensson är tillbaka med en ny humoristisk föreställning! I Tredje gången gillt! där Magnus varvar vanliga klassiker, spelade på ovanligt vis, med ovanliga klassiker, på vanligt vis.

Skön nostalgi möter nutid i det bästa från 60-talet till nu i Vi älskar dansbandz. Ett glädjepiller till föreställning som lockar till skratt, allsång och dans! Anna Bromee framför låtarna som för alltid finns i svenska folkets hjärtan.

I Barfotjentenes jul bjuds vi på svensk folkmusik som hör julen till och fem barfotajäntors minnen från den tiden då Norge var det förlovade landet för människor på den svenska landsbygden.

I Lucia med Balettakademien framför skolans andraårselever några av julens vackraste sånger i en gnistrande julshow i vintermörkret.

För mer information om varje föreställning klicka här.