Sann glädje och energi utlovas i The Hebbe Sisters & Duo Sentire. Foto: Alexander Kenney

Göteborgs Stadsteater presenterar vårens lunchteaterprogram

Kvinnliga pionjärer och galendansare, stadsmusikanter och semesterfirare. Elvis, Leander, Piaf, Gärdestad, Chopin och fler därtill. Som alltid bjuder Dagens Lunchteater på ett varierat program med många musikaliska förtecken. Den 12 december klockan 12 släpps biljetterna till de totalt 20 olika föreställningar som ingår i programmet med start den 17 januari.

– Det känns fantastiskt att få ge publiken så många härliga berättelser om då- och nutid. Här bjuder vi på såväl nostalgiska tillbakablickar som nya insikter, och förstås en bit god mat, säger Marie Delleskog, konstnärlig ledare för Dagens Lunchteater.

Kort om programmet
(För att se hela programmet,
klicka här)

Zarah Leander var komplex, kontroversiell och storslagen! I denna avgrundsdjupa men också roliga föreställning skildrar Olivia Stevens en kvinna som slets mellan artisteri och politik, och vars sånger vi fortfarande minns.

Från 1600-talets stadsmusikanter till dagens pop. Hanna Bendz bjuder på musik från Praetorius via Wadman och Ernst Rolf till Håkan Hellström och Laleh i Göteborgs musik under 400 år.

Året då Elvis Aaron Presley föds drar en fruktansvärd tornado rakt igenom Tupelos östra sluttning. I Remember Elvis framförs hans fantastiska låtar och sköna skrönor av Timo Nieminen.

Den orädda krigsreportern Ida Bäckmann porträtteras av Anna-Lena Hemström i Skandalen, en föreställning med sång och musik, i regi av Sissela Kyle. Med sig på scen har Anna-Lena musikern Mulle Holmqvist.

Gruppen Wadmans har tonsatt poesi av prästsonen Johan Anders Wadman, även kallad Göteborgs svar på Bellman. Hans liv och verk utgör grunden för denna musikaliska historielektion i Hallå Wadman.

Göteborg åren 1902-1918. Orättvisorna hopar sig, arbetarrörelsen kokar och kvinnans sociala och politiska frihet är extremt begränsad. I Musikalen om Frigga – i en akt möter vi Frigga Carlberg och de kvinnor som kämpade för kvinnors rätt i samhället.

Ida Görsch ger oss en musikalisk hyllning i Åh ni fantastiska kvinnor! – del 2, med ett helt pärlband av kvinnor som varit pionjärer och föregångare inom vetenskap, musik och i kampen för mänskliga rättigheter.

Swing it sisters är en varm och svängig föreställning om alla de fantastiska kvinnliga sångrösterna inom jazz och swing. Det blir välbekanta melodier som sjungits av världsartister som Alice Babs, Zarah Leander och Marilyn Monroe när Smoke Rings Sisters svänger loss!

Gustav Hälsing bjuder på ett Povel-ProgRamel i Håll musiken igång! En musikalisk hyllningsföreställning till Povel Ramel, som roade sin publik med sina melodiska upptåg och ekvilibristiska ordkonster.

Diktaren och trubaduren Birger Sjöberg efterlämnade en hel låda med okända, fantastiska texter. Sven Kristersson har valt ut och tonsatt de mest suggestiva av dessa och framför dem till eget, virtuost pianoackompanjemang i Galendansaren.

I Hon som kom före minns Sanna Martin med sång, anekdoter och personliga reflektioner några av de kvinnor som banade väg och satte spår, som ledstjärnorna Sonya Hedenbratt, Margaretha Krook och Bette Midler.

Möt hushållerskan i Fröken Julie i Kristin. Hon är städerskan i trapphuset, mamman i tvättstugan och den tacksamma statisten. I denna fria tolkning av Strindbergs klassiker ger Anna Maria Käll Kristin en chans att berätta sin historia.

Med Vilhelm Mobergs texter i centrum vävs en mångfacetterad bild av en stor folkkär författare i Storstarken med folkviseögonen. Ingemar Carlehed och Dan Hellström blandar berättelser med massor av musik.

Pulserande passion och lidelsefull längtan blir det i Mitt Frankrike när Karin Grönberg bjuder på sånger från några av Frankrikes stora legender som Charles Trenet, Barbara och Edith Piaf.

Blåst på semestern är en komedi där allt kan hända. Äntligen ska de få rå om varandra och vara i fred – trodde dom ja! Förväntningar och dolda agendor riskerar att sätta käppar i semesterhjulet. Av och med Tess Paulsen och Dan Johansson.

Vårens ankomst firas med traditionella vårsånger som Sköna maj, Vintern rasat ut och Glad såsom fågeln, framförda av Akademiska kören i Glad Valborg!

Sann glädje och energi utlovas i The Hebbe Sisters & Duo Sentire. Välkommen till en underhållande upplevelse med sång, musik och dans med allt från glädjefull swing, svängig steppdans till klassiska pärlor av Chopin.

Ted och Kenneth Gärdestads fantastiska sånger varvas med anekdoter från deras gemensamma liv och skapande i Äntligen på väg! Låt dig omfamnas av nya tolkningar av brödernas unika låtskatt när Sofia Nordström, Sofia Lindström och Martin Ehntorp hyllar bröderna Gärdestad.

I Möt morgondagens stjärnor blir det galakonsert första dagen när operastudenterna bjuder på musik ur bland annat Johann Strauss Läderlappen, Mozarts Figaros bröllop och Richard Strauss Rosenkavaljeren. Andra dagen blir det musikkavalkad när förstaårsstudenterna på musikalprogrammet bjuder på en härlig blandning av musikalnummer.