Erika Dittmer, Kimberley Akester och Faye Austin-Nordin i lunchteaterföreställningen English Rose. Foto: Sofia Qvarnström.

Göteborgs Stadsteater presenterar vårens lunchteaterprogram

Tove Jansson, Nils Ferlin och Carole King. Stig Dagerman, Titti Sjöblom, Kristina Lugn och fler därtill. Vårens program bjuder på en rad personliga porträtt, ömsint och musikaliskt inramade – med sköna toner, allt från jazz och opera till visa och folkmusik.
– Det är så härligt att få ge vår publik ett program som både går tillbaka i historien och presenterar framtiden. Här ingår som alltid intressanta livsberättelser och musik i många olika stilar, säger Marie Delleskog, konstnärlig ledare för Dagens Lunchteater.

Den 4 december klockan 12 släpps biljetterna till de totalt 20 olika föreställningar som ingår i programmet som startar den 16 januari.

Kort om programmet för dagens Lunchteater våren 2024
För mer information om hela programmet, klicka här.

Mitt liv, min vän!
En musikalisk livsresa med Evmark Trio i personliga tolkningar och egna arrangemang.

Mitt namn var Euphrosyne
En operamonolog om Euphrosyne Leman Abrahamson som under sitt korta liv i mitten av 1800-talet gjorde succé på Europas operahus och om hur hon en dag plötsligt slutade sjunga.

Der Noether
Julia Ravanis (Skönheten i kaos, 2021) i ett fiktivt samtal med Emmy Noether, en av 1900-talets mest framstående matematiker. Om matematikens skönhet och dess plats i verkligheten.

David Carbe hyllar pianomusiken
Prisad entertainer känd som både virtuos pianist och som glädjespridare. Det blir klassiskt piano, jazz och boogie-woogie kombinerat med humoristiskt mellansnack och sång.

Hon är som havet
Ett musikaliskt porträtt av Tove Jansson. En mångbottnad bild av människan som ville fylla livet med glans och äventyr och som längtade efter en egen plats långt ut till havs där livet var enkelt.

You Make Me Feel
Ett kärleksfullt gläntande på locket till Carole Kings låtskatt med ett flertal av hennes största hits, och berättelser och anekdoter från hennes fantastiska liv och karriär.

Möt mig här
Om vår längtan efter kärlek och allt som hör den till genom sånger och scener. Första mötet, dejtande, äktenskap och drömmen om den perfekta relationen.

Åh, ni fantastiska kvinnor Del 1
En musikalisk hyllning till en lång rad spännande kvinnor som varit agenter, äventyrare, uppfinnare eller kompositörer och betytt mycket för dåtiden men fallit i glömska. Repris från 2019.

Dagermans Stig
I oktober 2023 skulle Stig Dagerman fyllt 100 år. Denna musikkabaré skildrar hans fascinerande liv och dramatiska tid genom texter och brev, från bondgården till den litterära parnassen.

Jag ska slå dig på käften!
Vi följer Nils Ferlins sista timmar i livet. Musikteater specialskriven för Lunchteatern där poetens liv, lidande och kärlek skildras.

En singeltants memoarer
En självbiografisk sång- och berättarföreställning av och med Gitte Pålsson om att börja närma sig livets målgång.

Kungen kommer!
Om Sveriges regenter i form av både revy och visa. Från Vasa till Bernadotte med hjälp av bland andra Carl Michael Bellman, Kar de Mumma och Karl Gerhard.

English Rose
Om tiden före och under andra världskriget berättat med elegans, skönsång och vackra stämmor.

Från stenkaka till spotify
Bygger på Titti Sjöbloms, dotter till Alice Babs, självbiografi och handlar om hennes 70 år som artist. I bland annat Melodifestivalen, krogshower och folkparker.

Whitechapel
I nyskrivna låtar och texter ges röst åt de kvinnor som kom att bli Jack the Rippers offer. Om deras liv, vedermödor och drömmar genom West of Edens keltiska folkmusik.

Glad Valborg!
Traditionsenligt valborgsfirande med traditionella vårsånger framförda av Akademiska kören.

På Göteborgshumör!
I raskt tempo och sann Göteborgsanda framförs ett pärlband av Göteborgslåtar som du aldrig har hört dem förut. Repris från 2023.

Möt morgondagens stjärnor
Studenter från Högskolan för scen och musik bjuder på arior, sånger och scener ur det allra bästa från operans förtrollade värld.

Alberte & Jakob
En dramatisering som tar fasta på Cora Sandells roman och dess underfundiga humor, spännande intrig och gripande personporträtt. En innerlig monolog om att bära på stora konstnärsdrömmar i ett litet samhälle.

Avgrunden
Musikalisk, poetisk och underhållande resa om Kristina Lugn och Allan Edwall, två giganter som kommit att bli en del av den svenska folksjälen.