Marie Delleskog, Hannah Alem Davidson, Fredrik Evers. Foto: Ines Sebalj.

Höga ideal vänds till sin motsats i Gertrud Larssons upphandlingskomedi – urpremiär för Vi hade i alla fall tur med ramavtalet

Dramatikern Gertrud Larsson gjorde stor succé med Tidningshuset som Gud glömde på Göteborgs Stadsteater 2017. Nu är hon tillbaka med en vass satir som gör svart humor av kompetensutveckling, hållbarhetspolicyer och den offentliga sektorn. Vi hade i alla fall tur med ramavtalet regisseras av Jenny Nörbeck. Urpremiär 3 december på Studion.

Vi hade i alla fall tur med ramavtalet är en satir om hur det är att arbeta och leva i en kommun där höga ideal råder men inte återspeglas i verkligheten. Det handlar om Göteborgs kommun men frågeställningarna i pjäsen om byggande av varumärke, resursfördelning och lojalitetskrav gentemot arbetsgivare är inte bara aktuella för Göteborg. Föreställningen är ett tillfälle att diskutera civilkurage, medlöperi och tidsandan som vi lever i, säger Jenny Nörbeck.

Som kommunal tjänsteman har Roland hittat sin plats på jorden. Fylld av engagemang kryssar han mellan likabehandlingsplaner, styrdokument och upphandlingsprocesser. Guldklockan från Göteborgs Stad hänger han stolt på handleden varje morgon. Ackompanjerad av sprängningarna från Västlänksbygget köper han in parkbänkar och kontorsmaterial enligt konstens alla regler.

Men när en ny vattenautomat måste upphandlas till kontoret dras Roland in i en Kafkalik intrig, och hamnar själv i skottgluggen. Varumärket Göteborg ska stärkas men istället vänds höga ideal till sin motsats bland kollegorna på kontoret. Förvaltningen dras allt närmare en upplösning.

– Gertrud Larsson är briljant i att skildra hemskheter med sitt komiska trollspö. En sann befrielse att få skratta åt eländet! Säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

Jenny Nörbeck är regissör, producent och filmare. Hon har arbetat som regissör i Tyskland, bland annat på Volksbühne i Berlin och på stadsteatrarna i Lübeck, Göttingen och Konstanz. I Göteborg har hon tidigare varit aktuell med gästspelet Efter Raoul, om detta må vi också berätta på Folkteatern och på Angereds Teater regisserade hon Brand av Henrik Ibsen. Nu senast har Jenny Nörbeck arbetat med filmprojektet Orätten att äga på Teater Tribunalen i Stockholm där hon tidigare också har regisserat Skjut då, varuhus av Martin Heckmann.

För mer om Vi hade i alla fall tur med ramavtalet, se här.

För pressbilder, se här.

Vi hade i alla fall tur med ramavtalet
Urpremiär 3 december

Av: Gertrud Larsson