Victoria Dyrstad, Carina M Johansson, Dag Malmberg, Marta Andersson-Larson, Marie Delleskog, Eline Høyer i Mary Shelleys värld. Foto: Ola Kjelbye.

Hon skapade Frankensteins monster – urpremiär för Mary Shelleys värld på Stora Scen

Mary Shelley skrev en av tidernas mest uppmärksammade romaner – Frankenstein. I ett äventyr som rör sig över flera generationer, tidsepoker och länder möter vi, inte bara Mary, utan även spännande personer som poeterna Percy Shelley och Lord Byron, feministen Mary Wollstonecraft och författaren William Godwin. Mary Shelleys värld av Sisela Lindblom, som också regisserar, har urpremiär 22 september.

Dramatiker och regissör Sisela Lindblom och scenograf Kajsa Hilton-Brown har tillsammans skapat en lekfull och målerisk berättelse om författaren Mary Shelley och människorna runt henne, i vågsvallet mellan upplysningen och romantiken.

– Det finns mycket humor i mötet med en annan tid, hur idéer färdas och förändras. Det är ljuvligt att få göra teater av det, säger regissör Sisela Lindblom.

I Mary Shelleys värld får publiken bland annat följa med när Mary en vårmorgon i London möter poeten Percy Shelley. Kärleken spirar och de rymmer ut i Europa, fulla av upptäckarlust och begär. I Lord Byrons villa vid Genévesjön får hon så idén till sin roman, den om vetenskapsmannen Victor Frankenstein, som skapade sitt berömda monster.

Sisela Lindblom är regissör, dramatiker och arbetar som dramaturg på Göteborgs Stadsteater. Hon har tidigare varit konstnärlig ledare för Boulevardteatern i Stockholm och verksam på bland annat Kulturhuset Stadsteatern, och arbetat för Radioteatern. På Stadsteatern har Sisela regisserat den egna pjäsen Stjärnan, Machinal av Sophie Treadwell samt Dom blinda av Astrid Saalbach. För Backa Teater har hon skrivit pjäsen Jeanne d’Arc. Sisela är även författare med fem romaner bakom sig, senast den historiska Brinn!

Läs mer om Mary Shelleys värld här.
För pressbilder, se här.

Mary Shelleys värld
Urpremiär 22 september på Stora Scen
Idé och koncept: Sisela Lindblom tillsammans med Kajsa Hilton-Brown