Johan Ulveson tar plats på scen i Molières Tartuffe

Johan Ulveson tar plats på scen i Molières Tartuffe

Spelårets klassiker på Göteborgs Stadsteater är Tartuffe. Regissören Tobias Theorell gör här en modern och fräck version av Molières inkräktarpjäs. Ensemblen är namnstark med bland andra Johan Ulveson, Eric Ericson, Tova Magnusson, Carina M Johansson och Adam Lundgren. Premiär på Stora Scen fredagen den 12 december.

I Molières spetsiga komedi har Orgon (Johan Ulveson) pensionerat sig, gift om sig med en kvinna i sina vuxna barns ålder. Han blir stressad och känner att han tappar kontrollen. Han tror att han kan återfå makten, sin manliga auktoritet och finna mening igen med hjälp av renlevnadsmänniskan Tartuffe (Eric Ericson). Orgon är beredd att offra sin familj och hela sin tillvaro för ett verkligt innehåll i sitt liv.

– Pjäsen Tartuffe är tidlös, om vår längtan efter innehåll, om att vilja bli förförd. Det är en komedi om hyckleriets mekanismer, om hur förblindade och utnyttjade vi kan bli. Här finns både dråpliga situationer och djupt existentiella scener, säger Tobias Theorell, som nu är tillbaka på Göteborgs Stadsteater som regissör för tredje gången.

För Johan Ulveson, välkänd från teatern och många filmer och tv-serier, är det både första gången han spelar i en uppsättning på Göteborgs Stadsteater och spelar Molière.

Skådespelaren och regissören Tobias Theorell regidebuterade 2003 med Livet en dröm på Unga Klara och har sedan dess arbetat på många olika teaterscener. Han har varit husregissör på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och även regisserat opera för Kungliga Operan. På Göteborgs Stadsteater har han tidigare regisserat Park Aveny 2008 och Shakespeares Lika för Lika hösten 2012.

Tartuffe
Premiär på Stora Scen 12 december
Av: Molière
Översättning: Allan Bergstrand
Regi Tobias Theorell

Med:
Johan Ulveson (Orgon)
Eric Ericsson (Tartuffe)
Tova Magnusson (Elmire)
Carina M Johansson (Dorine)
Nina Haber (Mariane)
David Rangborg (Damis)
Fredrik Evers (Cléante)
Adam Lundgren (Valère)
Inger Hayman (Madame Pernelle)
Thomas Nystedt (Loyal/polisofficer)

Scenografi: Magdalena Åberg
Kostym: Alex Tarragüel Rubio
Ljus: Ellen Ruge
Musikarrangör: Gustav Nordmark
Mask: Maria Agaton
Dramaturgi: Cecilia Ölveczky (text) Lucas Svensson (föreställning)

Pressbilder finns här. Foto: Ola Kjelbye.

Presskontakt, Göteborgs Stadsteater
ann.waldeborn@stadsteatern.goteborg.se