Krister Henriksson tillbaka med Doktor Glas

I tio år har han spelat Doktor Glas för utsålda hus runtom i Sverige, i Finland och även i London. Nu är Krister Henriksson tillbaka på Göteborgs Stadsteater i en helt ny tolkning av monologen som bygger på Hjalmar Söderbergs mästerliga roman. Doktor Glas har spelats på Dramaten under hösten 2016 och får Göteborgspremiär 4 maj. Biljettsläpp 7 april klockan 12.

Doktor Glas förälskar sig i en av sina patienter, prästfrun Helga. Hon är olyckligt gift med den motbjudande pastor Gregorius, och ber Doktor Glas om hjälp. Till slut ser han bara en lösning. Men är det någonsin rätt att döda en människa för att rädda en annan?

– Jag har spelat Doktor Glas i tio år och jag hade inte hjärta att skiljas från vare sig honom eller en sådan makalös text. Men nu har vi gjort om den helt. Det är ny scenografi, ny kostym och ny musik. Jag till och med gestaltar texten på ett nytt sätt, mer som ett minne från en åldrande man, säger Krister Henriksson.

Efter att ha spelat på Göteborgs Stadsteater blir det en ny sejour på Dramaten.
– Jag ska också spela i Köpenhamn och nästa år blir det Toronto i Kanada och sedan vidare ut i världen. Men först ska det bli fantastiskt roligt att få komma tillbaka till Göteborg, en stad till vilken mitt hjärta hör allt mer.

Doktor Glas hade premiär på Vasateatern 2006 och har hyllats av publik och recensenter allt sedan dess. 2013 sålde föreställningen slut på Göteborgs Stadsteater, i två omgångar. Samma år spelade Krister Henriksson monologen på svenska Wyndham's Theatre i West End i London och fick strålande recensioner även där.

Ur tidigare recensioner:

”The whole performance is outstanding” The Arts Desk, 5 stjärnor
”A tour de force” The Guardian, 4 stjärnor
”Krister Henriksson är fulländad i Doktor Glas” DN

Doktor Glas
Göteborgspremiär 4 maj på Stora Scen
Spelas: 4,5,6,18,19,20,21,23 och 24 maj.

Av: Hjalmar Söderberg
Bearbetning: Allan Edwall