Marie Delleskog i Var är min man? som har premiär på Dagens Lunchteater 22 september och som kvällsföreställning den 8 oktober. Foto Ola Kjelby.e

När det otänkbara händer – urpremiär för Var är min man? som dag- och kvällsföreställning

Nu tar skådespelaren Marie Delleskog sig an monologen om Bollan vars man Andreas insjuknar i Alzheimers sjukdom. En föreställning om livslång kärlek, skör tvåsamhet och om att vara nära anhörig under en svår period i livet.
Var är min man? är skriven av Ylva Lööf och regisseras av Carina M Johansson. Premiär på Dagens Lunchteater 22 september och som kvällsföreställning den 8 oktober.

Var är min man? spelas på Norges Hus.

Bollan och Andreas skulle åldras tillsammans. De längtade efter att få ta barnbarnen till Liseberg. Att få åka karusell och äta spunnet socker med dem. Det blev inte så. De hann inte. När Andreas insjuknar i Alzheimers sjukdom ställs den trygga tillvaron på paus.

– Jag spelar en kvinna vars man drabbas av Alzheimers sjukdom i 60-årsåldern. Publiken får följa med på hennes resa, genom motgångarna men också genom det som styrker henne, säger Marie Delleskog.

Var är min man? görs i samarbete med Alzheimerfonden, som också kommer att finnas på plats för att svara på publikens frågor efter föreställningarna.

– Det är viktigt att vi sätter Alzheimers sjukdom på agendan och att vi uppmärksammar vår nya folksjukdom ur många perspektiv. Därför är vi på Alzheimerfonden väldigt glada över samarbetet med Göteborgs Stadsteater, säger Liselotte Jansson, generalsekreterare för Alzheimerfonden.

I direkt anslutning till varje kvällsföreställning intar en expert inom Alzheimerforskningen scenen och håller ett föredrag om de senaste forskningsrönen:

8 oktober: Silke Kern, överläkare, forskargruppsledare, GU/Sahlgrenska
21 oktober: Henrik Zetterberg, professor, GU/Sahlgrenska
22 oktober: Henrik Zetterberg, professor, GU/Sahlgrenska
29 oktober: Ingmar Skoog, professor, GU/Sahlgrenska

Marie Delleskog och regissören Carina M Johansson ingår båda i Göteborgs Stadsteaters fasta ensemble. Marie har tidigare (2015) framfört De ska vara två, en pjäs om bröstcancer av Ylva Lööf, i regi av Christel Körner och med forskare på plats.

Var är min man? spelas på Norges Hus
Dagens Lunchteater: 22, 25, 29, 30 september samt 1 och 2 oktober
Kvällsföreställningar: 8, 21, 22 och 29 oktober.

Intervju med Mari Delleskog: stadsteatern.goteborg.se/intervju-marie-delleskog

Intervju med professor Ingmar Skoog: stadsteatern.goteborg.se/ingmar-skoog

För pressbilder, klicka här.

För mer information och intervjuer