Christoffer Svensson, Joel Valois, Gunnel Fred, Nina Fex, Hannes Meidal i den gestaltade läsningen Navalnyj: Rättegången. Foto Leonard Stenberg.

Navalnyj: Rättegången till Göteborgs Stadsteater i juni

Dramaten gästar Göteborgs Stadsteater med Navalnyj: Rättegången, en gestaltad läsning baserad på faktiska domstolsförhandlingar. Spelas den 1 juni på Lilla Scen.

När Aleksej Navalnyj 2021 återvände till Ryssland efter den ryska säkerhetstjänstens misslyckade mordförsök på honom och efterföljande rehabilitering i Tyskland, grips han på flygplatsen och ”ställs inför rätta”. Efter rättegången skickas han till straffkoloni där han den 16 februari 2024 dör, 47 år gammal.

Journalisten och tv-producenten Peder Carlquist och författaren och regissören Dmitri Plax har skrivit Navalnyj: Rättegången, som är baserad på inspelningar i domstolslokalen och andra vittnesmål. Den dramatiserade läsningen gavs första gången på Dramaten strax efter Navalnyjs död, i slutet av mars 2024. Läsningen ges inom ramen för Dramaten.Doc.

– Navalnyj var allt det som Putin inte är. Han var karismatisk, hade humor, förmågan att utvecklas och lära sig. Han var ingen helt oproblematisk figur, men hans mod går inte att ifrågasätta, och han bör respekteras för det, säger Dmitri Plax, som även regisserar föreställningen.

– Teatern måste spegla och gestalta sin omvärld och sin samtid. Vara en plats för reflektion, debatt, kunskap. Under den här våren har vi bland annat spelat den kritikerhyllade ”Bad Roads” av den ukrainska dramatikern Natalka Vorozhbyt och det känns fantastiskt att kunna avsluta säsongen med detta gästspel från Dramaten, säger Linda Zachrison, konstnärlig chef för Göteborgs Stadsteater.

Navalnyj: Rättegången
Av: Peder Carlquist, Dmitri Plax
Regi: Dmitri Plax
Översättning av Aleksej Navalnyjs plädering: Kalle Kniivilä
Medverkande: Nina Fex, Gunnel Fred, Hannes Meidal, Christoffer Svensson, Joel Valois

Dramaten.Doc startade våren 2023 under konstnärlig ledning av Dmitri Plax och ger gestaltade läsningar om aktuella händelser i världen. Dramaten.Doc vill ge en plats för och en röst åt dramatiker, författare och teaterkollegor i konfliktdrabbade områden.