Emil Ljungestig, Ashkan Ghods och Johan Hafezi i Sysslolösa unga män med tillgång till vapen. Premiär fredag 24 januari. Foto Ola Kjelbye.

Nyskrivet, becksvart och brutalkomiskt – urpremiär för Sysslolösa unga män med tillgång till vapen

Tre unga män har låst in sig i en lägenhet. De har avsagt sig verkligheten utanför, kombuchaland och livslögnen hållbar utveckling. För att rena världen ska de genomföra ett dåd. På fredag 24 januari är det urpremiär på Lilla Scen för Sysslolösa unga män med tillgång till vapen, ett nyskrivet samtidsdrama av Annika Nyman. För regin står Gustav Englund.

– Enkelt uttryckt är det tre män som befinner sig i en situation där de är på väg att begå en våldshandling som påminner mycket om det slags terroristiska gärningar vi kommer i kontakt med idag. De försöker döda tvivlet och rädslan inför det dåd de ska utföra. De måste bara invänta tystnaden, säger regissören Gustav Englund.

Medverkar i Sysslolösa unga män med tillgång till vapen gör Ashkan Ghods, Johan Hafezi och Emil Ljungestig, som alla ingår i Göteborgs Stadsteaters ensemble.

– Det är fantastiskt roligt att vi här på teatern kan ge plats åt K.Polyfon, som tillhör den nya generationens teaterskapare. Gruppen tar sig an vår samtid med stor intellektuell skärpa, säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

I K.Polyfon, det konstnärliga teamet bakom pjäsen ingår förutom Annika Nyman och Gustav Englund ljusdesignern Mira Svanberg, ljuddesignern Niclas Anderstedt Lindgren samt Annika Tosti, som står för scenografi och kostym. De har tidigare tillsammans arbetat med Utrotning av Olga Bach (Turteatern, 2019), Tystnaden av Jörgen Dahlqvist (Teatr Weimar, 2018), Tre systrar som inte är systrar av Gertrude Stein (teater mutation, 2017) och Kain, Abel, boys will be boys av Annika Nyman (teater mutation, 2016).

För mer information om pjäsen, klicka här.
För pressbilder, klicka här.