Öppen dörr till Teaterrummet på nätet

I samband med Scenkonstbiennalen lanseras nu webbsidan ”Teaterrummet” av Göteborgs Stadsteater. Det är en samlingsplats för texter och diskussion kring teater och scenkonst.  Syftet är att ta tillvara de samtal som föds i ett teaterhus och öppna upp för fler att delta.

Teaterarbetet genererar en mängd diskussioner. Det kan vara allt från en mailväxling mellan två personer om en roll, till specialskriva texter kring en dramatikers verk eller debatt som tematiskt berör en uppsättning. Tanken är att ta tillvara detta och regelbundet publicera nytt material på denna webbsida.

-Vi vill vidga våra vyer, be skribenter utifrån att fördjupa vårt arbete genom att reflektera kring scenkonsten. Sen vill vi dokumentera och publicera sådana texter som blir till i huset medan vi jobbar; texter, samtal som är av intresse för andra än oss själva, men som annars inte kommer att redovisas. Det känns lockande att samla diskussioner som pågår på en tillgänglig plats, säger Sisela Lindblom som är dramaturg och en av initiativtagarna till Teaterrummet.

Förutom rena texter kommer det även att finnas filmat material. På fredag, under Scenkonstbiennalen i Jönköping, kommer redaktionen exempelvis att dokumentera den iscensatta läsningen av Vanja Hermeles ”In som ett lamm, ut som en tigrinna” där bland annat Anna Takanen, Mattias Andersson, Monica Wilderoth och andra konstnärliga ledare och teaterchefer deltar.

- Vi på Göteborgs Stadsteater har länge saknat ett forum för debatt och reflektion i det offentliga rummet. Därför startar vi nu Teaterrummet som ska vara en egensinnig sida som blixtrar till genom att överraska, samtidigt som den ger plats för långa och långsamma texter. Teaterrummet ger en möjlighet för teaterintresserade att komma än närmare teatern, och den dörren vill vi gärna öppna, säger Anna Takanen som är konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater och redaktionsmedlem för Teaterrummet.

Förutom Anna Takanen och Sisela Lindlom ingår även Håkan Westesson som är producent på Göteborgs Stadsteater i redaktionen. Teaterrummet finns på www.teaterrummet.se  och även på Facebook.

För mer information kontakta:

Johanna Hellén
Presskontakt, Göteborgs Stadsteater