Om kvinnlig hunger i Colettes kokbok

Om kvinnlig hunger i Colettes kokbok

I Colettes kokbok möter vi Marianne som är hungrig på både mat och sex. Hon träffar en man på nätet men hans snart 17-årige son faller henne bättre i smaken. Pjäsen som behandlar förbjuden kärlek ur ett kvinnligt perspektiv är skriven av Göteborgsdramatikern Pamela Jaskoviak. Urpremiär 30 november på Göteborgs Stadsteater.

Förebilden för Marianne är Sidonie Gabrielle Colette, den franska författaren och förförerskan som under det tidiga 1900-talets Paris skrev frispråkigt om kvinnans njutningar, sexualitet och frihet. Speciellt känd är Colette för romanen Chéri som handlar om kärleken mellan en äldre kvinna och en yngre man. Colettes kokbok är en svart och lustfylld komedi kryddad med vassa repliker. Marianne spelas av Carina M Johansson, från bland annat Gynekologen från Askim

Dramatikern, poeten och översättaren Pamela Jaskoviak har skrivit pjäsen. Hon debuterade med diktsamlingen Svart Tulpan 1995, och gett ut ett antal romaner och diktsamlingar sedan dess. Hon medverkar även regelbundet som kåsör i Sveriges Radios God morgon, världen! Med Colettes kokbok gör hon debut i större sammanhang gällande dramatik för teaterscenen.

- Pamela Jaskoviak ger oss en historia full av njutning och risker om en kvinna i femtioårsåldern som tar för sig. Hon röker gräs, skaffar sig unga och gamla älskare - hon nöjer sig helt enkelt inte. Hon gör som män i alla tider gjort och de brukar lite charmfullt kallas bad boys. Här ser vi en bad woman som ikullkastar normen för en kvinnas kärleksliv, säger Anna Takanen som är konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater.

Mariannes nätdejt, den ytterst konventionelle läkaren Lennart spelas av Sven-Åke Gustavsson och den unge känslomässigt förvirrade Olle spelas av Kristoffer Berglund känd från bland annat Torka aldrig tårar utan handskar och Bitchkram.

- Pjäsen är en kvinnlig American Beauty, en modern Fedra, som handlar om omöjlig och förbjuden kärlek, svek, åtrå och otrohet. Det är till mångt och mycket en pjäs om självförverkelse, där Mariannes egna känslor får styra efter 27 år av helvete, säger regissören Fredrik Evers.

Colettes kokbok har premiär 30 november på Nya Studion.

För mer information och intervjuer kontakta:

Johanna Hellén
Presskontakt, Göteborgs Stadsteater