Operasångerskan Karolina Andersson och rocksångaren Hans-Erik Dyvik Husby möts i Mozarts Trollflöjten på Göteborgs Stadsteater. Foto Hans-Erik Dyvik Husby: Tor Lindseth.

Det blir musikaliskt färgsprakande när operasångerskan Karolina Andersson och rocksångaren Hans-Erik Dyvik Husby, också känd som Hank von Hell, möts som Nattens drottning och Sarastro i Trollflöjten. Melanie Mederlind regisserar en kärnfull version av Mozarts opera med arrangemang av Tommy Jonsson och musikalisk ledning av Simon Ljungman. Premiär 13 december på Stora Scen.

När Göteborgs Stadsteater bereder plats för operagenren på Stora Scen är det en rasande vårdnadstvist mellan Nattens drottning och Sarastro som står i centrum. Genom prinsessan Pamina får vi följa dramat mellan de båda föräldrarna.

Trollflöjten är berättelsen om kampen mellan ljuset och mörkret inom varje människa, och om försoning i en polariserad värld, en tidlös saga som speglar vår tid, säger Melanie Mederlind, som regisserat för bland annat Folkoperan, Folkteatern och Nationaltheatret i Oslo.

Prisade och internationellt meriterade sopranen Karolina Andersson har gjort rollen som Nattens drottning till en av sina paradroller på Komische Oper Berlin, Kungliga Operan, GöteborgsOperan och en rad andra scener i Sverige och utomlands. Andra roller i urval är Gilda i Rigoletto, Violetta i La Traviata, Susanna i Figaros bröllop, Ninetta i Den tjuvaktiga skatan och guvernanten i The Turn of the Screw.

– Nattens drottning har följt mig genom åren och fört mig till operahus såväl ute i Europa som i Kina. Trots många olika uppsättningar av Trollflöjten blir denna version, med utgångspunkt i skådespeleriet, ändå något nytt och spännande. Jag ser fram emot en utmanande och rolig resa, säger Karolina Andersson.

Motspelare i striden om den älskade dottern är Hans-Erik Dyvik Husby, också känd som Hank von Hell. Han började sin karriär som sångare i bandet Turbonegro men har också gjort en mängd roller på scen och film. 2010 spelade han rollen som Cornelis i filmen med samma namn. 2018 gjorde Hans-Erik Dyvik Husby internationell rockcomeback som soloartist, i Europa och USA.

– Jag har i mitt artistliv haft privilegiet att få gestalta och tolka en mängd olika roller både på film och teater. Men att få göra Trollflöjten i mitt andra hemland Sverige, på svenska, är helt klart något av det mäktigaste jag kommer att få uppleva som skådespelare. Jag ser verkligen fram emot att få gå loss i denna utmaning på underbara Stadsteatern i underbara Göteborg, säger Hans-Erik Dyvik Husby.

Trollflöjtens scen intas av såväl sångare, skådespelare som musiker. För det musikaliska arrangemanget står Tommy Jonsson. Kapellmästare är Simon Ljungman, känd från bland annat Augustifamiljen, som stått för musiken i På spåret, och som medlem i Håkan Hellströms kompband.

Melanie Mederlind har regisserat för bland annat Riksteatern, Cullbergbaletten och på Nationaltheatret i Oslo. 2009-2013 var hon Artist in Residence på Folkteatern i Göteborg. Som regissör har hon profilerat sig som introduktör och iscensättare av samtida tyskspråkiga dramatiker. Hon har hyllats bland annat för Raseri av Elfriede Jelinek som sattes upp på Borås Stadsteater 2017. Melanie Mederlind är också regiaktuell med Girls like that på Hallands Teater och på Staatstheater Karlsruhe i Tyskland. 2016 tilldelades hon Kvällspostens Thaliapris.

Biljetterna släpps i maj.

Trollflöjten
Premiär 13 december på Stora Scen

Efter WA Mozart
Regi och bearbetning: Melanie Mederlind