Jenny König som Orlando. Foto: Stephen Cummiskey.

Orlando från Schaubühne Berlin till Göteborgs Stadsteater i september

Medan världen runtomkring envisas med att dela in allt i kvinnligt och manligt frågar sig Orlando vad det egentligen spelar för roll? Den brittiska regissören Katie Mitchell tar oss här med på en queer resa genom 400 år av patriarkal historia, om en av litteraturhistoriens mest spännande gestalter. Orlando, som baseras på Virginia Woolfs banbrytande roman från 1928, är ett gästspel från Schaubühne Berlin. För bearbetningen står Alice Birch.

Orlando spelas 1 och 2 september på Stora Scen. Föreställningen spelas på tyska med engelsk textning.

– Katie Mitchell är en av världens mest omtalade regissörer. Att vi nu kan presentera hennes totalhyllade föreställning Orlando för Göteborgspubliken är inget annat än helt fantastiskt, säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

Orlando lever under 400 år. Han verkar vid Elisabeth I:s hov i 1500-talets England, förälskar sig i en rysk prinsessa och försöker bli författare. Han blir ambassadör i Konstantinopel på 1600-talet, och återvänder som kvinna. Under 1700-talet lever Orlando livet, anordnar fester och älskar både män och kvinnor.

Tiden går och Orlando ser hur allt är i ständig förändring. Hur samhället ser på könsroller och begär, hur män och kvinnor ska bete sig, vad en författare får skriva om, vad en kvinna får tänka på.

Orlando hade urpremiär på Schaubühne Berlin 2019 och har med framgång även spelats i Paris, Lissabon och Madrid.

Orlando produceras i samarbete med Odéon – Théâtre de l’europé i Paris, Teatros del Canal i Madrid och São Luiz Teatro Municipal i Lissabon, som alla ingår i det europeiska teaternätverket Prospero. Gästspelet i Göteborg har möjliggjorts genom bidrag från Göteborg & Co och Goethe Institut och presenteras i samarbete med Göteborgs dans- och teaterfestival.

Orlando
Spelas 1 och 2 september på Stora Scen
Av: Virginia Woolf
Översättning: Brigitte Walitzek