I förgrunden Caroline Söderström, Victoria Olmarker, Anna Bjelkerud. I bakgrunden körsångare från Mara vokalensemble och Ymna damkör. Foto Ola Kjelbye.

Poetiskt, extatiskt och livsbejakande – premiär för Idlaflickorna

När Kristina Lugns mest spelade pjäs går från kammarspel för två till musikalisk storslagenhet fylls scenen av kvinnor. Det blir extatiskt och livsbejakande, med två körer och nyskriven musik av Andrea Tarrodi. Och allt är klätt i den folkkära poetens finurliga språkdräkt. Idlaflickorna regisseras av Mellika Melouani Melani. Premiär 10 december på Stora Scen.

Tre kvinnor tar semester från sig själva, på en plats bortanför vardagen. Hela livet virvlar omkring dem, i lust och vemod, i skratt och sorg när de pratar om moderskapet, begäret, ensamheten, döden. En kropp, alla åldrar. I den egna blicken, inte mannens. För en gångs skull.

– Idlaflickorna handlar om kvinnor som inte får plats i sina egna kroppar, om hur de ser på sig själva. Det är ett typiskt tema för Kristina Lugn, som synliggjorde de snäva strukturer vi lever i, i vårt samhälle. Här bjuder vi på ett kalejdoskop av kvinnor, kvinnor som i en tryckkokare som pyser. Det blir vackert och galet i Lugns anda, säger Mellika Melouani Melani.

Idlaflickorna sattes ursprungligen upp för två kvinnor, bland annat med Sif Ruud och Birgitta Valberg i rollerna. Den här gången blir det något helt annorlunda.

– Det är obeskrivligt underbart att få se en föreställning som är bortanför det mesta man sett. Kraft, otämjd extas och underfundig humor i en perfekt mix. Missa inte detta! säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

Mellika Melouani Melani har stått för regin i uppsättningar på bland annat Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Uppsala Stadsteater och på Riksteatern. På Göteborgs Stadsteater har Mellika Melouani Melani tidigare regisserat Vi som är hundra av Jonas Hassen Khemiri, Babel av Elfriede Jelinek och Att begära tre systrar baserad på Anton Tjechovs pjäs Tre systrar. På Backa Teater har hon regisserat Carmen. Mellan 2011 och 2019 var Mellika Melouani Melani konstnärlig ledare för Folkoperan där hon bland annat satte upp Carl Orffs Carmina Burana, en föreställning som spelades för ett fullsatt Globen.

För mer information om Idlaflickorna, se här.
För pressbilder se här.
Regissören om uppsättningens tema och om sina samtal med Kristina Lugn, se här.

Idlaflickorna
Premiär 10 december på Stora Scen
Av: Kristina Lugn
Bearbetning och regi: Mellika Melouani Melani