"De ensligas allé är ett försök att beskriva livet. Hur det kan te sig och hur det såg ut." Carina M Johansson. Foto Ola Kjelbye.

Premiär för De ensligas allé – en monolog fylld av musik med Carina M Johansson

De ensligas allé är ett försök att beskriva livet. Hur det kan te sig och hur det såg ut. Om två syskon som gjort varsin resa, den ena nedåt, den andra uppåt. Tillsammans med musikerna Sofia Andersson, Kristina Issa och Julia Schabbauer filtrerar Carina M Johansson sin berättelse genom Bob Dylans musik, med texter i svensk översättning av Mikael Wiehe. Premiär 23 februari på Lilla Scen.

– Att berätta om svåra saker är att göra det meningslösa meningsfullt. Det är en viktig berättelse om hur det är att leva med en nära anhörig som är missbrukare och den berg- och dalbana som det innebär, säger Carina M Johansson, som nu framför sin egen monolog med undertiteln Dylan, min bror och jag på Lilla Scen.

Musiken är Bob Dylans.
– Dylans musik kom till mig väldigt tidigt i processen. Och Mikael Wiehes fint översatta texter passar så bra in.Jag älskar ju dessutom att sjunga så varför inte kombinera när jag kan.

Brodern dör till slut. På sjukhusbritsen ligger en skrynklig liten papperslapp med telefonnummer
till mamma. Om en syster och en missbrukande bror. Deras liv flätas samman i ett återberättande om oron, skammen och glädjen.

– Det handlar också om att göra sig fri från skammen. Under många år försökte jag göra mig av med mitt ursprung. Men det går inte att springa ifrån sin uppväxt, förr eller senare går man på samma gator och upptäcker kärnan till det som format en som människa.

Carina M Johansson ingår i Göteborgs Stadsteaters fasta ensemble. Hon är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg och har tidigare arbetat på teatrar som Angeredsteatern och Folkteatern. Carina har setts i flera film/tv-sammanhang som till exempel Leva livet (för vilken hon fick en Guldbagge 2002), Eva och Adam, Capricciosa, Populärmusik i Vittula, Cleo, Orka! Orka!, Poliser och Upp till Kamp, Gynekologen i Askim, Springfloden och Saknad. Regisserade Pussy på Göteborgs Stadsteater 2013. Bland senare uppsättningar på Göteborgs Stadsteater: Tartuffe, Markurells i Wadköping, Alice i underlandet, Höstsonaten, Alexandras odyssé och Karl Gerhard (i rollen som Zarah Leander).

För mer information om De ensligas allé, se här.
För pressbilder, se här.

De ensligas allé