Eva Rexed spelar rollen som Fru Lemarchand i Hilda. Premiär 10 februari på Lilla Scen. Foto: Ola Kjelbye.

Premiär för Hilda – en mardrömslik thriller om över- och underordning

När den prisade och ofta Nobel-pristippade författaren Marie NDiaye nu introduceras för den svenska teaterpubliken blir det med Hilda. Regissören Gustav Englund och hans konstnärliga team K. Polyfon tar sig här an en mardrömslik berättelse om klass, rasism och längtan efter erkännande. Premiär 10 februari på Lilla Scen.

Fru Lemarchand behöver en hushållerska och väljer Hilda. Hilda ska sköta hem, hus och dessutom älska Lemarchands barn mer än sina egna. Men det är inte nog. Lemarchand kräver Hildas vänskap, vill lära henne politik och att tänka självständigt. Efter ett tag hålls Hilda kvar i huset dygnet runt.

– I Sverige står den sociala rörligheten sedan länge still och den ekonomiska ojämlikheten har ökat under decennier. Rollerna i Hilda, denna klaustrofobiska pjäs av Marie NDiaye, är fast i en social situation som tränger sig längre och längre in i dem. Det påverkar deras kroppar och språk. Deras relationer. Skapar en upplevelse av alienation. Tomhet. Trötthet. Men i texten finns det samtidigt något som gror, en möjlig väg ut, ett uppror, säger Gustav Englund.

K. Polyfon med Gustav Englund som regissör har tidigare (2019) på Göteborgs Stadsteater satt upp Sysslolösa unga män med tillgång till vapen. Även den på Lilla Scen.

I rollen som Fru Lemarchand ser vi Eva Rexed, som vi har kunnat se i en lång rad teater- och filmroller. Rollen som Hildas man Franck spelas av Jesper Söderblom, som ingår i Göteborgs Stadsteaters ensemble. Hildas syster Corinne spelas av Isabelle Grill.

Läs mer om uppsättningen här.

Hilda
Sverigepremiär 10 februari på Lilla Scen