Från vänster: Bo Stenholm, Emelie Strömberg, Sven-Åke Gustavsson, Ylva Olaison, Jennifer Amaka Pettersson, Fredrik Evers, Jesper Söderblom, Mia Höglund-Melin, Simon J Berger. Foto Ola Kjelbye.

Premiär för Körsbärsträdgården i regi av Anja Suša

Sist ut på Stora Scen är Anton Tjechovs Körsbärsträdgården, som regisseras av en av Serbiens främsta regissörer, Anja Suša. Tidigare har hon bland annat stått för regin av Ungdomen är deras sjukdom och hyllade 5boys.com, båda på Backa Teater. Nu fortsätter hon att göra upp med Europas självgodhet och tar ett samtida grepp om handlingen. Premiär 24 mars.

I Tjechovs pjäs ställs handlingskraft mot handlingsförlamning. Nytt mot gammalt. Modernisering mot förstelnade former. Körsbärsträdgården är en av Anton Tjechovs mest inspirerande pjäser och har tolkats på många olika sätt. 2017 års uppsättning frågar sig vilka värden som idag håller på att gå förlorade.

– Besattheten av det som varit och som aldrig riktigt existerat på det sätt vi vill minnas är en av de grundläggande frågorna i pjäsen, likaväl som frågan om identitet. Båda är stora och viktiga ämnen som det moderna Europa kämpar med. Körsbärsträdgården i den här versionen försöker ta itu med en verklighet som den västerländska kulturen inte riktigt vet att hantera. Titeln är en stark metafor för politisk och social apati och brist på medvetenhet, både på den dagligt politiska och den existentiella nivån, säger Anja Suša.

Flerfaldigt prisbelönta Anja Suša är djupt rotad i Tjechovtraditionen.
– Under min utbildning skolades vi i Tjechov och jag iscensatte bland annat den andra akten. Jag har alltid vetat att jag skulle sätta upp Körsbärsträdgården igen någon gång i framtiden när jag verkligen var redo att säga någonting med den.

Anja Suša är utbildad i teaterregi vid Teaterakademin i Belgrad och har läst teatervetenskap vid universitetet i Wien. Hon har regisserat föreställningar i bland annat Serbien, Slovenien, Polen, Danmark och Sverige och 2002-2011 var hon konstnärlig ledare för barn- och ungdomsteatern Little Theatre Dusko Radovic i Belgrad. 2006-2016 var hon även curator för Belgrads internationella teaterfestival (BITEF). Hennes senaste produktioner inkluderar Hedda Gabler på Aarhus teater, Blod pa kattens hals på Teatr Polski Bydgoszcz och Inte hela världen? på Uppsala Stadsteater. Hon har vunnit ett flertal priser för sina uppsättningar för barn och ungdomar och 2013 vann hon Göteborgs stads pris för föreställningen 5BOYS.COM på Backa Teater.

Mer om Körsbärsträdgården här.
För pressbilder, se här.

Körbärsträdgården
Premiär 24 mars Stora Scen

Av: Anton Tjechov