Premiär för Markurells i Wadköping med Dan Ekborg i huvudrollen

Först ut på Stora Scen i höst är komedin Markurells i Wadköping, premiär fredagen den 4 september.
– Det här är en stor ensemble- och kostympjäs och verkligen en föreställning för gammal som ung, en klassiker som går genom tid och rum, säger regissören Dennis Sandin, som senast på Göteborgs Stadsteater regisserade Natten är dagens mor, dessförinnan Kikkiland.

Handlingen utspelar sig under ett dygn 1913 i Wadköping när Johan Markurell ska ta sin studentexamen. Fadern, uppkomlingen, den nyrike Harald Hilding Markurell oroar sig för resultatet och skyr inga medel för att sonen ska klara sig. Han går fram som en ångvält, smörjer examinatorer och kör med stadens överklass, till dess att det som länge varit allmänt känt även går upp för honom ...

– Markurell är en individualist som med fylld penningkista kan skita i tradition och etikett. Han far fram som en furie för att nå dit han vill i ett småborgerligt samhälle där social kontroll och privilegier spelar en avgörande roll. Vi spelar pjäsen tidstypiskt men förhöjer den något och har lite mer ”action” jämfört med originalet. En del drama, en del komedi och en del storslagen ensemblepjäs i vår egen tappning, det är konceptet.

I rollen som Fru Markurell ser vi Carina M Johansson. Grevinnan de Lorche spelas av Mia Höglund-Melin och hennes make, greve de Lorche, av Johan Gry. Som Tante Rüttenschöld ser vi Marie Delleskog. Olof Mårtensson spelar sonen Johan Markurell, Ramtin Parvaneh gör rollen som Louis de Lorche. Vi möter även barberaren, rektorn, lektorn och professorn med flera. Berättelsen förs också framåt med hjälp av en kör.

Dennis Sandin är skådespelare och regissör. Han har varit med och drivit Teater Terrier i Malmö och har bland annat regisserat Tolvskillingsoperan på Uppsala Stadsteater, Yarden på Malmö Stadsteater och Sommarnattens leende på Malmö Opera. Under 2014 regisserade Dennis Sandin Kikkiland och Natten är dagens mor på Göteborgs Stadsteater.

Markurells i Wadköping
Premiär 4 september på Stora Scen
Av Hjalmar: Bergman
Bearbetning: Dennis Magnusson