Karin de Frumerie, Lars Demian och David Tallroth. Foto:  Mats Bäcker.
Karin de Frumerie, Lars Demian och David Tallroth. Foto: Mats Bäcker.

Premiär för Stugfeber – en nyskriven musikal av och med Lars Demian

När Lars Demian, Sveriges svar på Tom Waits, debuterar som dramatiker blir det med en riktig rövarhistoria som osar av ånger, svek och längtan efter frihet. Orkestern, under ledning av Demian själv, bjuder också på 18 nyskrivna låtar allt från suggestiv tango till vemodiga ballader. Stugfeber regisseras av Hugo Aavaranta Hansén. Urpremiär 23 september på Studion.

– Det här är en present till alla som gillar fantasieggande berättelser med skruvade karaktärer i samma anda som filmerna Amelie från Montmartre och Big Fish. Dessutom med nykomponerad och helt fantastisk musik. Det är kanske de bästa låtar legendaren Lars Demian någonsin har skrivit, säger regissör Hugo Aavaranta Hansén.

Efter ett rån som går galet lyckas Lea och hennes svärfar Oscar ändå fly med cashen. I en stuga i skogen gömmer de sig och drömmer om en ö utan snutar. Men var är Jonny, Leas pojkvän, som de tvingats överge? Han som varit gangster sen han gick på dagis. Han som sa att det skulle vara lätt. Och är stugan verkligen det perfekta gömstället?

Lars Demian, känd för sina dråpliga visor om livet och samhället, har med sig sin ständige vapendragare David Tallroth i orkestern. Här ingår även Love Meyerson samt de båda skådespelarna Karin de Frumerie och Jesper Söderblom.

I rollerna ser vi, förutom ovan nämnda skådespelare, även Anna Bjelkerud, Fredrik Evers och Caroline Söderström.

Hugo Aavaranta Hansén har regisserat ett 60-tal uppsättningar på teatrar runt om i Sverige och har bland annat varit husregissör på Kulturhuset Stadsteatern. Idag är han teaterchef på kulturhuset SPIRA i Jönköping.

Lars Demians musik har drag av folkrock, blues och experimentell rock. Han skivdebuterade med singeln Tårar och med albumet Pank 1990. Sedan dess har han gett ut ett tiotal album med titlar som Man får vara glad att man inte är död, Elvis & Jesus & Jag, Välkommen hit och Att inte vara Pär Gezzle. 1991 tilldelades Lars Demian Fred Åkerström-stipendiet och året efter en Grammis för albumet Lycka till.

Läs mer om Stugfeber här.
Pressbilder kommer att finnas här från och med i morgon fredag 15 september.

Stugfeber
Urpremiär 23 september på Studion

Av: Lars Demian
Regi: Hugo Aavaranta Hansén