Publikrekord på Göteborgs Stadsteater och Backa Teater

När spelåret 2011-12 summeras kan Göteborgs Stadsteater och Backa Teater konstatera att det varit det starkaste spelåret sedan Ronnie Hallgren, Anna Takanen och Mattias Andersson tog över ledningen för teatrarna. Kurvorna pekar uppåt för såväl publiktillströmning som beläggningssiffror och antal föreställningar.

Totalbeläggningen för Göteborgs Stadsteater och Backa Teater har landat på 82 %, den högsta siffran sedan Ronnie Hallgren, Anna Takanen och Mattias Andersson tillträdde som ledning för de två teaterhusen. Under spelåret har det spelats 624 föreställningar för 126 189 personer - också det en rekordsiffra för trojkan.

Anna Takanen, konstnärlig ledare för scenerna vid Götaplatsen, kommenterar publikrekordet:

- Göteborgs Stadsteater är göteborgarnas egen teater och det visar de fantastiska publiksiffrorna tydligt. Vi har för första gången någonsin spelat fyra nyskrivna pjäser på Stora scen, och under de senaste sex åren har genomslaget för det nyskrivna varit enormt. Göteborgarna tycker om att vi är först med det nya.

På Backa Teater är man också stolt över publiktillströmningen.

- Självklart är det underbart att vi återigen fått ett år på Backa Teater där publiken visat mycket stort intresse för våra föreställningar. Inte minst eftersom vi också denna gång dragit undan mattan för oss själva och omprövat vad scenkonst för unga kan vara, konstaterar Backas Teaters konstnärlige ledare Mattias Andersson.

Det är med både tillfredsställelse och ödmjukhet som Ronnie Hallgren, VD och teaterchef för Göteborgs Stadsteater AB, blickar fram emot höstens premiärer:

- Varje uppsättning är ett vågspel och en utmaning. Att våga ta risker, sätta tanken och känslan i rörelse, har i högsta grad bidragit till spelårets fina publiksiffror på Götaplatsscenerna och Backa Teater.