Se upp Göteborg, här kommer Kina!

Se upp Göteborg, här kommer Kina!

Kina har tagit över Göteborg. Västvärldens ekonomi har kollapsat och en ny världsordning är ett faktum. I ett möjligt framtidsscenario är Sverige en provins dit välbärgade kineser reser för avkoppling och rekreation. Välkommen till Mittens rike, på Göteborgs Stadsteater från 21 september.

Snart är det urpremiär för Richard Turpins omtalade Mittens rike. Teaterstycket innefattar tre faser: År 2012, tio år framåt och ytterligare tio år fram. I Mittens rike är Sverige ett tillverkningsland som exporterar billiga produkter till Kina och ”kinesifieringen” av samhället innebär en drastisk anpassning till den kinesiska mallen. Samtidigt måste den autentiska svenska folksjälen behållas för att få turistnäringen att blomstra, vilket leder till en identitetskris hos befolkningen.

Richard Turpin, som bland annat läst marxistisk filosofi i Moskva och varit med och grundat Teater Tribunalen i Stockholm, har tillsammans med Jan Käll och Johanna Emanuelsson arbetat fram innehållet i föreställningen.

- Vi vill med Mittens rike ifrågasätta västvärldens sätt att leva. Det är orimligt att se USA som måttstocken för levnadssätt, politik och ekonomi. Vi har ställt oss frågan vad som händer i västvärlden efter den ekonomiska kollapsen. Det dröjer kanske inte länge förrän vi alla är kineser, säger regissören Richard Turpin.

I pjäsen möter vi Sven-Åke Gustavsson, Nina Haber, Mia Höglund-Melin, Johan Karlberg, Lisa Lindgren, Mattias Nordkvist, Johan Gry samt statisterna Yuemei Gao, Li Li, Minghua Xu Karlsson, Tintin Sverredal,Ying Xiong, Xi Sun och Jingren Chang som tillsammans gestaltar en möjlig framtid.

För mer information och intervjuer kontakta:

Johanna Hellén
Presskontakt, Göteborgs Stadsteater