Hampus Hallberg, Kim Theodoridou Bergquist, Melina Tranulis, Isak Holmen Sørensen. Foto Ola Kjelbye.

Skuld, hämnd och hat – premiär för Sartres Flugorna på Lilla Scen

Det norska registjärnskottet Angelina Stojčevska tar sig nu an filosofen Jean-Paul Sartres kultförklarade pjäs om skuld, hämnd och hat. Hon förpackar hans version av myten om Orestes och Elektra i en eklektisk skrud av överdriven hipster-punk. Premiär lördag 30 september.

– I Flugorna möts ett syskonpar i en stad vars invånare är i en djup samvetskris över ett mord de inte har begått, men ändå känner att de är skyldiga till eftersom de inte försökt hindra det, säger Angelina Stojčevska, och utlovar ett bloddrypande grekiskt drama på Lilla Scen.

Jean-Paul Sartre skrev Flugorna under den tyska ockupationen av Frankrike 1942. Pjäsen utgår från myten om Orestes och Elektra som mördar sin mor och styvfar som hämnd för mordet på deras far Agamemnon. Samma myt ligger till viss del till grund för dramatrilogin Orestien av Aiskylos som skrevs på 400-talet f Kr. I Orestien har gudarna makten men inte hos Sartre, där är människan fri.

Norska Angelina Stojčevska gick ut regiutbildningen vid Konsthögskolan i Oslo så sent som 2015 och debuterade på Nationaltheatret med Strategier for en lysere fremtid samma år. Hon har prisats i såväl Danmark som Norge och utsågs till en av 2015 års kulturtalanger av norska Aftenposten. I sina uppsättningar brottas hon ofta med stora filosofiska frågeställningar i en lekfull, normbrytande estetik.

Flugorna
Premiär 30 september på Lilla Scen
Av: Jean-Paul Sartre
Regi: Angelina Stojčevska
Med: Kim Theodoridou Bergquist, Hampus Hallberg, Isak Holmen Sørensen, Melina Tranulis.
Scenografi: Angelina Stojčevska och Ane Aasheim
Mask och kostym: Ane Aasheim