Söndagsskola på Göteborgs Stadsteater

Söndagsskola på Göteborgs Stadsteater

I samband med föreställningen Bibeln som har urpremiär den 17 februari, anordnar Göteborgs Stadsteater samtalsserien ”Söndagsskolan”. Här ryms allt från eviga och aktuella religiösa dilemman till BibelQuiz och PowerPoint-pingis med Carl Johan De Geer och Elisabeth Ohlson Wallin.

-Att sätta upp Bibeln är inte som att sätta upp vilken annan pjäs som helst, det är ett tydligt statement. Därför är det viktigt att teatern kan möta diskussioner från olika håll, religiösa som sekulära. Det är också ett fantastiskt tillfälle att skapa en arena på teatern där man kan lyfta upp frågor kring vår existens på en annan nivå, säger Johan Gry, skådespelare i Bibeln och en av initiativtagarna till Söndagsskolan.

Varannan söndag, vid 7 tillfällen, fylls Foajébaren av paneldeltagare, seminariehållare, forskare, präster, imamer, konstnärer och filosofer. Sveriges Radios Filosofiska Rummet reflekterar kring vårt behov av myter i en radiosänd debatt, Vetenskapsfestivalen presenterar nydanande forskning kring vår fria vilja och konstnärerna Carl Johan De Geer och Elisabeth Ohlson Wallin duellerar i PowerPoint-pingis med sina personliga favoriter bland konsthistoriens religiösa motiv.

Söndagsskolan hålls i Foajébaren på Göteborgs Stadsteater och startar 19 februari kl.13.00 med bland andra författaren Niklas Rådström.

”Bibeln 2012”
Söndag 19 februari kl.13.00
Vi gör ett försök att placera Bibeln i ett större sammanhang och tar hjälp av Ola Sigurdson, professor i tro- och livsåskådningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Därefter blir det paneldiskussion med teaterns konstnärliga ledare Anna Takanen och författaren Niklas Rådström. (Arrangör Sensus)

”Bibeldag i Domkyrkan”