Strindbergdag med Göteborgs Stadsteater och Folkteatern!

Geni? Kvinnohatare? Alkemist? Tusenkonstnär? Nationalskald? Under en heldag, lördag 26 maj, undersöker, hyllar och ifrågasätter vi den både älskade och hatade mannen.

Sista helgen under Göteborgs Dans & Teater Festival står Strindberg i fokus. Från tidig morgon till sent in på småtimmarna kan publiken delta i ett myller av aktiviteter tillsammans med skådespelare från Göteborgs Stadsteater, Backa Teater och Folkteatern. Öppna repetitioner, paneldiskussioner, pilkastning, porträttmålning och Strindbergsmys. Hans brev, dikter, pjäser, tankar och ande svävar i vartenda skrymsle och vrå. Dessutom ger vi under dagen två gästspel: Cullbergbalettens ”The Strindberg Project” och Fröken Julie” från Strindbergs Intima Teater. Kvällen avslutas i Foajébaren med bland annat StrindbergQuiz.

-Självklart vill vi hylla Strindberg, den store dramatikern och teatermannen. Tillsammans med Folkteatern gör vi denna dag till något stort, underhållande och tankevidgande. Ett öppet hus med korsdrag. Vi hoppas att publiken efter vår hyllningsdag sen går vidare och upptäcker fler sidor i hans livsverk, säger Anna Takanen, konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater.

-Att få frossa i Strindberg från morgon till kväll tillsammans med Stadsteatern och Göteborgspubliken ska bli härligt! Främst för att vi får vrida och vända på denna hyllade och omdiskuterade nationalskald men också för att vi fortsätter att med gemensamma konstnärliga krafter samarbeta kring speciella projekt vilket är lustfyllt, säger Ulrika Josephson, VD/Konstnärlig ledare, Folkteatern Göteborg.

Mer information på vår hemsida.
Programmet i sin helhet offentliggörs vid senare tillfälle.

Lördag 26 maj kl.10.00-ca.02.00
På Göteborgs Stadsteater, Götaplatsen
Arrangör: Göteborgs Stadsteater, Backa Teater och Folkteatern.
Ingår i Göteborgs Dans & Teater Festival

Presskontakt: