Succéromanen Ingenbarnsland blir monolog på Göteborgs Stadsteater

Succéromanen Ingenbarnsland blir monolog på Göteborgs Stadsteater

Eija Hetekivi Olssons brännande uppväxtskildring från 80-talets Gårdsten har hyllats av såväl kritiker som läsare, och nu tar Ingenbarnsland steget upp på Göteborgs Stadsteaters scen.

Med sitt uppfinningsrika och alldeles egna språk fångar författaren Eija Hetekivi Olsson uppväxten i Göteborgs miljonprogramsförorter på 80-talet. All vrede, hat och humor som ryms i berättelsen om Miira, som med hårda knytnävar och en trimmad tändare kämpar för att överleva hela vägen till vuxenlivet, ska dramatiseras och förhoppningarna är att monologen får premiär på Göteborgs Stadsteater under nästa spelår.

– Oj, shit, skitskoj!, säger Eija Hetekivi Olsson och sammanfattar vad hon känner nu när debutromanen ska bli pjäs.

För dramatiseringen står Åsa Lindholm, senast aktuell på Göteborgs Stadsteater med monologen Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva efter Ann Heberleins bok med samma namn.
Ingenbarnsland berör på så många olika plan, och det är verkligen ett unikt kvinnoporträtt av Miira. Det är en väldigt välskriven bok som ska bli teater, och det blir såklart en utmaning, säger Åsa Lindholm.

Maria Petersson
maria.petersson@stadsteatern.goteborg.se