Sven Wollter tar avsked med Driving Miles på Stora Scen – premiär 12 februari

Sven Wollter tar avsked med Driving Miles på Stora Scen – premiär 12 februari

Nu tar Sven Wollter avsked från Göteborgs Stadsteater. Det gör han i Driving Miles där han tillsammans med sex musiker framför Henning Mankells berättelse om mötet mellan den norske skrothandlaren Steinar och jazzlegenden Miles Davis. För regin står Eva Bergman.

– Driving Miles är inte bara berättelsen om två personer från skilda världar utan också om en människas möte med Miles Davis musik. Ett möte som plötsligt och oväntat tar tag i den norske skrothandlaren och får honom att fundera över och tala om musiken, livet och döden, säger regissören Eva Bergman.

Scen och salong kommer att fyllas av Miles Davis musik. Bernt Andersson och Bo Stenholm delar på kapellmästarrollen. Anders Blad, Daniel Ekborg, Per Melin och Stefan Sandberg ingår också i orkestern, som är densamma som i succén Pygmalion under spelåret 2013-2014.

Driving Miles blir Sven Wollters avskedsföreställning på Göteborgs Stadsteater.
– Det är många känslor inblandade och framför allt känner jag en tacksamhet gentemot publiken som visat mig trohet och uppskattning under alla år, säger Sven Wollter.

Göteborgspubliken vill förstås inte missa Driving Miles, 90 procent av biljetterna är sålda redan före premiären på fredag.

Sven Wollter utbildade sig på Göteborgs Stadsteaters elevskola 1953-57 och ingick i den fasta ensemblen 1967-83. Bland rollerna i Göteborg på senare år kan nämnas I väntan på Godot, Påklädaren och Rut och Ragnar. Han har också varit engagerad vid Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Folkteatern i Gävle, Östgötateatern, Riksteatern, Norrbottensteatern med flera teatrar. Vi har även kunnat följa Sven Wollter i en lång rad tv-serier och filmer som Raskens, Mannen på taket, En sång för Martin och som kommissarie Van Veeteren i filmatiseringen av Håkan Nessers böcker.

Eva Bergman är en av Sveriges mest meriterade regissörer. Hon grundade Backa Teater tillsammans med Ulf Dohlsten och Maria Hedborg 1978 och var teaterns konstnärliga ledare tillsammans med Dohlsten 1978-2000. Här regisserade hon också ett 40-tal föreställningar. Hon har även regisserat på Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. På Göteborgs Stadsteater har Eva Bergman regisserat Blodsbröder, Den kaukasiska kritcirkeln, Don Carlos, Påklädaren och senast Pygmalion. Hon har fått en rad utmärkelser och är hedersdoktor vid Göteborgs Universitet.

Foto: Aorta

För pressbilder klicka här.

Driving Miles
Premiär 12 februari på Stora Scen
Av Henning Mankell
Regi Eva Bergman

Med Sven Wollter och musikerna Bernt Andersson, Anders Blad, Daniel Ekborg, Per Melin, Stefan Sandberg och Bo Stenholm.

Scenografi och kostym Tofte Lamberg
Mask Maria Agaton