Svennar är vi allihopa!

Festival på Göteborgs Stadsteater 18-21 maj 2006 Under fyra dagar arrangerar Göteborgs Stadsteater en fullmatad festival på alla scener vid Götaplatsen! Det blir dans, musik, teater, brunch, debatt, readings, fest, DJ:s, happenings med mera. Både svenska och utländska artister, egen ensemble och kulturutövare från Göteborg deltar. -Själva kärnan som allt kretsar kring under dessa fyra dagar är: Vad är definitionen på svensk identitet? Vem har makt att definiera det? Vem har behov av att definiera det? När blir man en riktig Svenne?, förklarar Anna Takanen, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater. Det blir något för alla. Vi kan stolt presentera världsartister som Natacha Atlas, hyllad internationellt inom världsmusiken, Rai-kungen Khaled Habib från Stockholm, Papa Wemba, soukous-stjärna från Kongo och lokala storheter som bandet Andra Generationen. Backa Teater ger Dansa runt jorden, Svenne! en barn och ungdomsföreställning på Studion i samarbete med grupper från fria kultur- och föreningslivet i Göteborg. Backa Teater deltar även med readings, på samma scen, av barn- och ungdomspjäserna Pojke med resväskan av Mike Kenny och Kyss mina skor författad av dramaturgen Lucia Cajchanova. Teaterns egen ensemble under ledning av Anna Takanen ställer till med Svenne-soaré, vilket kan beskrivas som en eftermiddagshappening. Med inbjudna gäster blir det scener, musik, sång och texter kring en riktigt kär gammal svensk tradition: ett midsommarfirande. Men det är ett midsommarfirande utöver det vanliga...Det blir även fest med dans i Foajén, som bland annat gästas av Papa Dee som DJ! Flera kulturföreningar från Göteborg kommer att ha aktiviteter i Foajén, bland dem Kulturlabbet och Gringo. Även Dramatengästspelet Sultanens hemlighet ingår i festivalen och det blir två olika debatter kring ämnet Svensk identitet i förvandling. Bland de medverkande vid det ena debattillfället ses Ozan Sunar, genrechef på SVT och Saida Charaffi, medlem i Afrosvenskarnas Förening och Equal Rights Movement och vid det andra tillfället deltar bland andra Nyamko Sabuni, Riksdagskvinna för folkpartiet och Zanyar Adami chefredaktör för tidskriften Gringo. Det är fri entré till föreningsaktiviteterna, debatterna och pjäsreadings. Allt avslutas på söndag 21 maj med Tango vin och Tapas i Foajén, ett samarbete med Ej Jaleo Flamenco och Tangocenter. Biljettsläpp 18/4 (förutom Sultanens hemlighet vars biljettsläpp är12/4) Festivalprogrammet kommer succesivt att läggas ut på hemsidan. www.stadsteatern.goteborg.se PRESSKONTAKT Åsa Friberg Marknadsavdelningen, Göteborgs Stadsteater asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se tel 031- 708 71 15 Elin Högberg Marknadsavdelningen, Göteborgs Stadsteater elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se tel 031- 708 71 14 Ulrika Sonn Marknadschef ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se tel 031- 708 70 11