”tankeväckande, fasansfull och skamlöst underhållande” Pontus Stenshäll och Mephisto först ut på Stora Scen i höst

Pontus Stenshäll, Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare, inleder spelåret med att regissera Mephisto, ett storslaget drama om en teatergrupp i mellankrigstidens Tyskland:
– Det är en tankeväckande, fasansfull och skamlöst underhållande pjäs som djupdyker rakt ner i teaterns innersta väsen, både på ett andligt och fysiskt plan. I love it!

Premiär 17 september. Biljettsläpp tisdag 10 maj.

Mephisto, om en teatergrupp i Hamburg under mellankrigstiden, bygger på en roman av Klaus Mann från 1936. Skådespelaren Hendrik Höfgen och hans vänner är kommunister, judar och mörkhyade. De vill med teatern motverka de fascistiska strömningarna i landet.

Hitler kommer till makten. Höfgen tackar ja till jobbet som chef för Berlins teatrar och skakar hand med nazismen samtidigt som hans tidigare vänner tvingas fly eller blir bortförda i de långa, rostiga godstågen.

– Mephisto är den perfekta pjäsen när man vill undersöka förhållandet mellan teater och verklighet. Den utforskar individens ansvar i en turbulent tid som liknar vår egen otäckt mycket, säger Pontus Stenshäll, som snart kommer att presentera hela det kommande spelåret, det första som konstnärlig ledare.

Det är en stor ensemble – 13 skådespelare – och ett storslaget drama som står på scen i höstens första premiär. I rollen som Hendrik Höfgen ser vi Fredrik Evers, som ingår i Göteborgs Stadsteaters fasta ensemble. Fredrik har vi bland annat sett i succéerna Fröken Julie och Hedda Gabler på Studion.

Hela spelåret presenteras tisdag 17 maj kl 11.00.

Foto: Aorta

Mephisto
Premiär: 17 september Stora Scen

Av: Ariane Mnouchkine efter Klaus Manns roman