Teaterhuset öppnar med två premiärer – Slutspel och Kejsarn av Portugallien. T.v: Fredrik Evers och ett barn, i bakgrunden Eline Høyer. Foto: Ellika Henrikson.  T.h: Sven-Åke Gustavsson, Johan Karlberg. Foto: Ines Sebalj.
Teaterhuset öppnar med två premiärer – Slutspel och Kejsarn av Portugallien. T.v: Fredrik Evers och ett barn, i bakgrunden Eline Høyer. Foto: Ellika Henrikson. T.h: Sven-Åke Gustavsson, Johan Karlberg. Foto: Ines Sebalj.

Teaterhuset öppnar med två premiärer – Slutspel och Kejsarn av Portugallien

Lördagen den 18 september öppnar åter teaterhuset på Götaplatsen efter renovering och ombyggnation. Först ut är Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien i regi av Pontus Stenshäll och Samuel Becketts Slutspel i regi av Ronnie Hallgren.

När Pontus Stenshäll nu gör teater av Selma Lagerlöfs roman lyfts kraften i kärleken och djupet i sorgen. Berättelsen om Jan i Skrolycka, som genomströmmas av kärlek till sin nyfödda dotter och vars verklighet senare brister, fylls av naturromantik, vemod och visor i folkviseton. Spelas på Stora Scen.

Kejsarn av Portugallien är en gastkramande berättelse om kärlekens väsen, bland det bästa som skrivits på detta tema, säger Pontus Stenshäll.

Samuel Becketts Slutspel fick ställas in dagen före premiär i mars 2020. Men nu dyker regissören Ronnie Hallgren åter djupt ner i Becketts värld i ett absurt drama där galghumorn går hand i hand med den djupaste förtvivlan. Spelas på Studion.

– Trots Becketts mörka vision av världen är Slutspel bitvis en rolig pjäs med en aldrig sinande kärlek till humoresken och parodin. Det tar vi vara på, säger Ronnie Hallgren.

I och med att publiktaken för kultur- och idrottsevenemang slopas den 29 september kan nu fler biljetter släppas. Biljetter till föreställningar på Stora Scen, Studion och Lilla Scen släpps tisdag 14 september klockan 12.00 och till Dagens Lunchteater torsdag 16 september klockan 12.

Kejsarn av Portugallien
Premiär 18 september på Stora Scen
Av: Selma Lagerlöf
Dramatisering och regi: Pontus Stenshäll

Skådespelare: Marie Delleskog, Fredrik Evers, Johan Friberg, Johan Hafezi, Eline Høyer, Daniel Lemma, Emil Ljungestig, Victoria Olmarker
Musiker: Anna Malmström, Boel Mogensen
Barnstatister: Liv Greijer, Sigrid Petersson

Scenografi och kostymdesign: Maja Kall
Maskdesign: Gunnar Lundgren
Ljusdesign: Max Mitle
Ljuddesign: Karin Bloch-Jörgensen
Videodesign: Johannes Ferm Winkler
Kompositör: Simon Steensland
Musik, sånger: Pontus Stenshäll
Sångtexter: Pontus Stenshäll, Anna Berg
Dramaturg: Anna Berg

Mer information om Kejsarn av Portugallien, se här.
För pressbilder, se här.

Slutspel
Premiär 18 september på Studion
Av: Samuel Beckett
Översättning: Magnus Haglund
Regi: Ronnie Hallgren

Skådespelare: Johan Gry, Sven-Åke Gustavsson, Carina M Johansson, Johan Karlberg

Scenografi och kostymdesign: Alex Tarragüel Rubio
Maskdesign: Ingela Collin
Ljusdesign: Max Mitle
Ljuddesign: Jesper Lindell
Dramaturg: Lucia Cajchanova

Mer information om Slutspel, se här.
För pressbilder, se här.