Gizem Erdogan spelar Nora i Ibsens Ett dockhem i regi av Yana Ross. Foto Aorta.

Tills döden skiljer oss åt? – premiär för Ett dockhem

I Ett dockhem, fritt efter Ibsen, gläntar den litauiska regissören Yana Ross på gardinerna till Noras och Torvalds stilrena hem. I sin moderna version tränger hon in i den institution vi kallar äktenskap och synar det absurda i parrelationens spelregler. I rollerna som Nora och Torvald ser vi Gizem Erdogan och Jesper Söderblom. Premiär 7 april.

Prisbelönta Yana Ross regisserar nu på Göteborgs Stadsteater för första gången.
– Märkligt nog spelar äktenskapet fortfarande en central roll. Egentligen har det inte hänt särskilt mycket sen Ibsens tid när det gäller synen på äktenskap och relationer, och vad samhället förväntar sig av oss, säger Yana Ross.

Ett dockhem hade premiär 1879 i Köpenhamn.
– Ibsen vände och vred på frågor om självständighet och den fria viljan i alla sina dramer. Är vi fria från sociala normer och hur mycket utrymme har vi egentligen att fatta egna beslut? Jag tror att många kommer att känna igen sig i min version av pjäsen där det svajar under den glänsande ytan hemma hos paret Helmer.

Yana Ross är utbildad på Yale School of Drama i USA. Hon är internationellt verksam som regissör, nu med Vilnius som bas. Bland hennes tidigare produktioner kan nämnas uppsättningar av Elfriede Jelineks Törnrosa och Bambiland i USA, Shakespeares Macbeth på Volksbühne am Rosa-Luxenburg-Platz i Berlin och Tadeusz Slobodzianeks Vår klass på Nationalteatern i Vilnius. Under 2018 spelas hennes uppsättningar av Vår klass, Anton Tjechovs Tre systrar och Mika Myllyahos Kaaos i Vilnius, Henrik Ibsens Vildanden i Bergen samt Kroetz Franz Xavers Request Concert i Warszawa. I Sverige har Yana tidigare regisserat Anton Tjechovs Morbror Vanja och Mikhail Bulgakovs En hunds hjärta, båda på Uppsala Stadsteater. Uppsättningen av Morbror Vanja valdes ut till Scenkonstbiennalen 2015 som en av det årets bästa svenska föreställningar.

Mer information om Ett dockhem finns här.
Pressbilder kommer att finnas här.

Ett dockhem
Premiär 7 april på Stora Scen

Fritt efter Henrik Ibsen
Text och regi: Yana Ross