Tjechov i förvandling när Mellika Melouani Melani utmanar teatern i Att begära Tre systrar

I en av Göteborgs Stadsteaters största uppsättningar med över 30 personer på scen blir Tjechovs Tre systrar inkastade i en rå samtid. Scenen vibrerar av oändlig väntan, längtan och hett begär i ett utmanande möte mellan teatern och världen utanför, i regi av Mellika Melouani Melani.
Att begära Tre systrar har premiär på fredag 1 november på Stora Scen.

Att begära Tre systrar är på ytan precis så som när Tre systrar skrevs i slutet av 1800-talet, före Rysslands sammanbrott. Allt utgår från det konventionella med vacker scenografi, män i kostym och kvinnor i spets. Men det är en Tjechov i förvandling där Mellika Melouani Melani ger nytt liv åt denna klassiker tillsammans med ett 20-tal medverkande och medskapande göteborgare, belgiska danskompaniet SOIT och teaterns egna skådespelare.

– Vi utmanar oss själva och prövar teaterns form och funktion genom att bjuda in människor som aldrig varit på teater. Pjäsen tar också upp begäret som en oändlig rörelse, ett hett begär och en längtan efter ett något man aldrig kan uppnå och vad det gör med oss, säger Mellika Melouani Melani.

Mellika Melouani Melani är inlånad från Folkoperan där hon är konstnärlig ledare och bland annat gör succé med körverket Carmina Burana. På Göteborgs Stadsteater har Mellika tidigare regisserat Babel och Vi som är hundra och på Backa Teater Carmen.

De tre längtande systrarna Irina, Maria (Masja) och Olga spelas av Nina Jeppsson, Caroline Söderström och Anna Bjelkerud. Som Tusenbach ser vi Jesper Odelberg, i sin första roll på stor scen. I övriga roller bland andra Lisa Lindgren, Johan Gry, Pelle Bolander och Henric Holmgren. Den sistnämnde gör nu sin sista roll före pensionen.

För scenografi och kostym står Alex Tarragüel Rubio. Hans Van den Broeck, koreograf och grundare av det belgiska danskompaniet SOIT, har arbetat med skådespelarnas rörelser på scen där också två av kompaniets dansare medverkar.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ann Waldeborn, presskontakt
tel: 0702 69 53 01
ann.waldeborn@stadsteatern.goteborg.se
För pressbilder: http://www.stadsteatern.goteborg.se/press/aktuella-pressbilder/att-begara-tre-systrar/