Tove Jansson, den avslöjande tröstaren  – gästspel med Birgitta Ulfsson på Göteborgs Stadsteater

Tove Jansson, den avslöjande tröstaren – gästspel med Birgitta Ulfsson på Göteborgs Stadsteater

I år skulle Tove Jansson fyllt 100 år. Göteborgs Stadsteater uppmärksammar detta med den glimrande lilla föreställningen Tove Jansson, den avslöjande tröstaren med Birgitta Ulfsson och pianisten Lowe Pettersson. Speldatum: tisdag 30 september klockan 19.00 och onsdag 1 oktober klockan 19.00, på Nya Studion. Biljetterna släpps på tisdag 26 augusti.

Världsberömmelsen genom böckerna om mumintrollen ledde till exploateringar som var Tove Jansson främmande, därför finns det skäl att påminna om ett rikt och mångfasetterat konstnärskap buret av glädje, ängslan och äventyrslusta.

Med den briljante Göteborgspianisten Lowe Pettersson framförs en räcka av Tove Janssons teatervisor, alla tonsatta av Erna Tauro.

Birgitta Ulfsson, som våren 2015 spelar på Göteborgs Stadsteater i Fosterlandet, har länge och framgångsrikt spelat teater, sjungit och berättat på båda sidorna om Östersjön, på finska och på finlandssvenska. Lowe Petersson är en välrenommerad och ofta anlitad pianist i olika sammanhang.

– Vi satte upp Sylvi i våras och våren 2015 har Fosterlandet och Ingenbarnsland premiär, alla tre med ett finskt-svenskt fokus. Därför känns det extra roligt att nu kunna bjuda på den här pärlan med härliga Birgitta Ulfsson, säger Anna Takanen, Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare.

Presskontakt, Göteborgs Stadsteater
ann.waldeborn@stadsteatern.goteborg.se