"Trollflöjten” i ny kostym för teaterscenen – premiär på fredag

Det blir starkt och kontrastrikt när operasångerskan Karolina Andersson och rocksångaren Hans-Erik Dyvik Husby, också känd som Hank von Hell, möts som Nattens drottning och Sarastro i Trollflöjten. Melanie Mederlind regisserar en avskalad och kärnfull version av Mozarts folkkära opera. Ett sångspel med arrangemang av Tommy Jonsson och under musikalisk ledning av Simon Ljungman.

Premiär 13 december på Stora Scen.

Trollflöjten är berättelsen om kampen mellan ljuset och mörkret inom varje människa, och om försoning i en polariserad värld, en tidlös saga som speglar vår tid, säger regissören Melanie Mederlind.

Prisade och internationellt meriterade sopranen Karolina Andersson har gjort rollen som Nattens drottning till en av sina paradroller på Komische Oper Berlin, Kungliga Operan, GöteborgsOperan och en rad andra scener i Sverige och utomlands.

Motspelare i striden om den älskade dottern Pamina är Hans-Erik Dyvik Husby, tidigare sångare i Turbonegro men som också har gjort en mängd roller på scen och film, bland annat som Cornelis i filmen med samma namn. 2018 gjorde han internationell rockcomeback som soloartist, i Europa och USA.

Scenen intas av såväl skådespelare, sångare som musiker. Kapellmästare är Simon Ljungman, känd från bland annat Augustifamiljen, som stått för musiken i På spåret, och som medlem i Håkan Hellströms kompband. Simon Ljungman delar kapellmästarskapet med Erik Weissglas och Emma Runegård.

– Melanie Mederlind är en av Sveriges intressantaste regissörer med stor vana att berätta angelägna historier med musikens hjälp och kombinera konstnärlig finess med folklig bredd. Det är spännande att se hur hon klär av Mozart den finkulturella kostym han burit så länge och klär honom i en mer folklig dräkt. De vackra geniala melodierna ges en ny kontext för teaterscenen, säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

Melanie Mederlind har regisserat på bland annat Riksteatern, Cullbergbaletten och Nationaltheatret i Oslo. 2009-2013 var hon Artist in Residence på Folkteatern i Göteborg. Som regissör har hon profilerat sig som introduktör och iscensättare av samtida tyskspråkiga dramatiker. Hon har hyllats bland annat för Raseri av Elfriede Jelinek som sattes upp på Borås Stadsteater 2017. Melanie Mederlind regisserade Girls like that på Teater Halland hösten 2019 och är regiaktuell på Badisches Staatstheater Karlsruhe i Tyskland i februari 2020.

Trollflöjten
Premiär 13 december på Stora Scen