Tung klassiker blir lätt

Kan man överföra idéerna kring lättlästa klassiker till scenen? Detta ska Göteborgs Stadsteater undersöka. En klassiker ska uppföras och den här gången riktar vi oss bland annat till en publik som inte har svenska som modersmål.

- Konceptet ”lättläst” har fått ett stort genomslag inom litteraturen. Nu överför vi det till scenkonsten. Teaterns styrka är att berätta historier och mötas bortom det talade ordet. Detta innebär en möjlighet att mer aktivt arbeta för en publik som inte har svenska som modersmål, säger Anna Takanen, Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare.

Göteborgs Stadsteater ligger i framkant när det gäller att arbeta med mångfald ur ett konstnärligt perspektiv. Just nu spelas Antigone på Nya Studion som är ett samarbete med Parapanda Theatre Lab från Tanzania. Senare i vår gör vi ett samarbete med Moomsteatern i Malmö med den nyskrivna pjäsen Jag vill få vara Mamma.

En av initiativtagarna till projektet är marknadschefen Ulrika Sonn. Hon stod också bakom det framgångsrika och uppmärksammade projektet ”På vid gavel”, ett omfattande tillgänglighetsarbete som teatern genomförde under 2003-2007. Med anledning av detta var Ulrika Sonn också inbjuden som talare till Kulturutskottet.

-”Lätt text på scen” bygger vidare på våra tidigare erfarenheter av ”På vid gavel”. Projektets syfte är att erbjuda alla, där språket av olika anledningar kan vara ett hinder, en möjlighet att på ett nytt sätt ta till sig teater, säger Ulrika Sonn.

Kulturrådet har beviljat 700 000 kr till projektet ”lätt text på scen”. Valet av uppsättning kommer att offentliggöras vid senare tillfälle.

För mer information kontakta:

Frida Hallberg
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se