Unikt samarbete mellan Göteborgs Stadsteater och Moomsteatern i Malmö

Unikt samarbete mellan Göteborgs Stadsteater och Moomsteatern i Malmö

Med två veckor kvar till premiär pågår nu repetitionerna av Jag vill få vara Mamma för fullt på Nya Studion. Den 20:e april är det urpremiär av föreställningen som är ett svart familjedrama om kärlekens villkor av Ann-Sofie Bárány, i regi av Kjell Stjernholm.

Moomsteatern i Malmö är en av världens ledande teatrar med en professionell ensemble av skådespelare med intellektuella funktionsnedsättningar och detta unika samarbete innebär att det för första gången skapas inkluderande scenkonst på helt lika villkor på en svensk teaterinstitution. Regissören Kjell Stjernholm grundade Moomsteatern för 25 år sedan och regisserar nu för första gången på Göteborgs Stadsteater:

- Jag vill få vara Mamma är inte bara ett familjedrama. Det är en svart tragedi, om än med brutalkomiska inslag. Det handlar om att villkorslös kärlek inte alltid är så villkorslös som man önskar. Rådande stereotyper säger att utvecklingsstörda skådespelare helst ska stå för glädje och spontanitet, men här blir det tragedi och största allvar, säger Kjell Stjernholm.

Skådespelaren Åsa-Lena Hjelm i Göteborgs Stadsteater fasta ensemble, tog initiativet till samarbetet med Moomsteatern och medverkar också i uppsättningen. Övriga medverkande är: Pierre Björkman, Gustav Ekman Mellbin, Gunilla Ericsson, Bill Hugg och Niclas Lendemar. Föreställningen spelas både på Göteborgs Stadsteater och på Moomsteatern i Malmö.

Anna Takanen, konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater menar att samarbetet utmanar såväl teaterns som publikens föreställningar om "vi" och ”dom”:

- Med den här föreställningen visar vi och Moomsteatern på gränsöverskridande familjehemligheter. Vilka roller spelar vi och hur reagerar vi när allt rämnar? Hur ser normaliteten ut då? säger Anna Takanen.

För mer information och för bokning av intervjuer, vänligen kontakta presskontakt Linda Isaksson per telefon 031- 708 71 13.

foto: Lars Dareberg/Ola Kjelbye

Med vänlig hälsning,