Johan Friberg, Hans Brorson, Marie Delleskog, Tove Wiréen och Anna Bjelkerud i En kort evighet med premiär 15 december. Foto: Ola Kjelbye.

Urpremiär för En kort evighet – en varm komedi om vardagen mitt i livet

När Gunilla Nyroos nu är tillbaka på Göteborgs Stadsteater, där allting en gång startade, är det som regissör för Lolo Ambles nyskrivna relationskomedi. I En kort evighet är det Charlott som ställer tillvaron på sin spets för två gifta par. Alla börjar de närma sig 60. Ska de våga ta språnget eller kanske stanna kvar? Urpremiär på Studion den 15 december.

När Charlott söker upp sin tonårsromans dyker hon in som ett slags fackla och förändrar de andras liv. Det är Anja och Kristian, Evelyn och John. Deras vardag består av åldrande föräldrar, utflugna barn, vuxna syskon som beter sig som barn och kollegor de knappt står ut med. I drömska återblickar färdas de till sjuttiotalets semester, en rockklubb 1991, barndom och studenttid. Frågor om livsval och att börja om väcks.

Gunilla Nyroos, som på 1960-talet var scenskoleelev på Göteborgs Stadsteater, samarbetar med Lolo Amble för tredje gången.

– Det är så roligt att få regissera Lolos pjäser. Hon skriver med både humor och poesi. En kort evighet är en existentiell historia men man får skratta, precis som man kan skratta åt eländet i livet. Och att få regissera på denna teater är en ära och en hyllning till alla starka upplevelser jag haft här som publik från 1966 då jag kom in på scenskolan. Tänk att jag får återvända hit där jag på skakiga ben en gång gjorde mina inträdesprov och nu få möta dagens skådespelare, säger Gunilla Nyroos.

I En kort evighet ser vi skådespelarna Anna Bjelkerud, Hans Brorson, Marie Delleskog, Johan Friberg och Tove Wiréen. För scenografi och kostym står Agnes Östergren.

Gunilla Nyroos utbildade sig till skådespelare vid Statens scenskola i Göteborg 1966-1969 och var därefter anställd vid Folkteatern till 1986. Hon har också varit anställd vid Dramaten och även arbetat på bland annat Kulturhuset Stadsteatern.

Gunilla Nyroos har genom åren varvat teater, film och tv, i en lång rad uppmärksammade roller i produktioner, för att bara nämna några, som: Hem till byn, Raskens, Moa, Timmarna med Rita, Shirley Valentine, Träpatronerna, Tre kärlekar, Den goda viljan och Rusar i hans famn. För huvudrollen som matematikern Sofia Kovalevskaja i Lennart Hjulströms film Berget på månens baksida tilldelades hon en Guldbagge.

Gunilla Nyroos har tidigare regisserat Lolo Ambles pjäser 49 och ett halvt på Strindbergs Intima Teater samt Vilddjur på Dramaten.

Lolo Amble är dramatiker, översättare och poet. Hennes pjäser har uppförts på Dramaten, Kulturhuset Stadsteatern och Radioteatern.

Mer om En kort evighet finns här.
För pressbilder, se här.

En kort evighet