Urpremiär på nyskriven Jelinektext

Urpremiär på nyskriven Jelinektext

Elfriede Jelinek är återigen aktuell på Göteborgs Stadsteater. I ett samarbete med Burgtheater Wien, en av Europas främsta teatrar, framför Göteborgs Stadsteater en helt nyskriven text av Elfriede Jelinek.

Texten ”Med Elfriede Jelinek kan man prata om allt” är en emailkorrespondens mellan Elfriede Jelinek och hennes vän och svenska översättare Aimée Delblanc. Texten framförs tvåspråkigt. Elfriede spelas av Sabine Haupt från Burgtheater Wien och Aimée Delblanc medverkar som sig själv. Christel Körner från Göteborgs Stadsteater läser Elfriedes brev på svenska och för regi står Henric Holmberg.

Texten framförs i det officiella sammanhanget på Bokmässan på lördag men redan på fredag ger vi en unik läsning gratis för alla göteborgare i vår foajébar.

-Självklart är det stort för oss att få hålla i världspremiären av en helt ny text av nobelpristagaren Elfriede Jelinek. Det är en djupt personlig brevväxling där man kommer innanför huden på Jelinek och ett samtal som är mycket avslöjande. Att den berömda Burgtheatern har valt att komma till oss och göra detta är också i sig en stor teaterhändelse, säger Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare, Anna Takanen.

Göteborgs Stadsteater har tidigare spelat Elfriede Jelineks pjäs Babel på Nya Studion. Det blev en stor framgång för teatern.

-Elfriede Jelinek är den viktigaste österrikiska författaren och Burgtheater som österrikisk nationalteater är glada över att tillsammans med kollegor på Göteborgs stadsteater presentera en speciellt för Göteborg skriven text av Jelinek, säger Matthias Hartmann, VD för Burgtheatern.

Urpremiär: ”Med Elfriede Jelinek kan man prata om allt”

Foajébaren
Fredag 23 september kl.17.00-ca18.15